Säsongsfinalen i V8 Supercars anno 2020 spelades på Mount Panorama utan fullsatta läktare för första gången på grund av inreserestriktionerna och allting innehöll mycket från förstörda plåtbitar till Opels farväl inom standardvagnsracingen.
Med elva segrar emellan hade Jamie Whincup och co-drivern Craig Lowndes råkat illa på varv nummer 33 av 161, i ett försök att ta sig förbi Chaz Mostert och Brodie Kostecki i ett nafs på ingången mot The Cutting gick den fyrfaldige Bathurst-mästaren Whincup på tvären och in i muren, ett tråkigt slut för mästarekipaget med fler segrar de föregående åren.
Regnskurar halvvägs in i loppet och mer krascher väntade klungan i mittfältet är kampen om ledningen inte över mellan DJR-bilarna respektive Cameron Waters i Team Tickford-bilen och den kvarvarande Red Bull Holden Team-kärran, äntligen efter mer än sex timmar eller 161 varv i rekordboken tråcklade Shane van Gisbergen och Garth Tander till målflaggan som segrare i en fabriksbyggd Opel Insignia med åtta tiondelar före Team Tickfords Will Davison och Cameron Waters, tredjeplatsen togs av Walkinshaw Racing-paret Chaz Mostert och Warren Luff, Tim Slade och årets mästerskapsvinnare Scott McLaughlin slutade femma bakom Fabian Coulthard i systerbilen.
https://www.touringcartimes.com/2020/10/18/shane-van-gisbergen-farewells-holden-maiden-bathurst-1000-victory/
TCR-VM: s fjärde deltävling ägde rum på Hungaroring flera kilometer bort från centrala Budapest med små problemlösare att hantera efter ett tufft kvalpass.
Esteban Guerrieri tog dubbla Pole positions, det vill säga snabbaste kvaltid i Q1 respektive snabbaste tid på en Super Pole shootout, tyvärr hade två förare blivit belagda med bestraffningar, Gilles Magnussons varvtider blev utraderade på grund av att ha fått underkänt i en teknisk besiktning och första startruta i omvänd ordning togs av ungraren Bence Boldizs, fransmannen Aurélien Comte uteslöts ur kvalet och skickades till sista startruta sedan en mekaniker fipplade med bilens datordiagnostik.
Argentinaren Esteban Guerrieri fick hålla mästerskapsledande Yann Ehrlacher bakom sig i torra väderförhållanden ända sedan han underlättade en bra start på första varvet med Mikel Azcona på rullen i sin Zengö Motorsport-trimmade Seat Leon.
Landsmannen respektive utmanaren Nestor Girolami var tvungen att göra ett stort intryck efter den där hemska kraschen han ådrog sig senast i Bratislava, han behövde minst en tredjeplats före Yvan Muller, Attila Tassi och viktigast av allt VM-nykomlingarna Santiago Urrutia och Luca Engstler.
Race nummer 2 var stunden som fick Yann Ehrlacher att vända på steken denna tävlingshelg, han fortsätter att utöka ledningen i tabellen genom en enastående körning trots den gastkramande inledning som drabbat tre förare och en förstörd bil, fällan var som alltid ALL-INKL Internationals Nestor Girolami då han blev påkörd av just Azconas bil och fått ena stötdämparen att braka ihop.
Luca Engstler i familjeägda Team Engstler-bilen blev inblandad i en hård olycka, hans Hyundai i30 fick svåra skador i framvagnen efter att ha blivit knuffad bakifrån av Tom Coronels Audi och inte ens vet vad som egentligen hade hänt.
I slutändan kunde Yann Ehrlacher ta hem segern från en omvänd startordning, bäst av Audiförarna är Natanael Berthon på en fjärdeplats men flyttades ner till en elfte för att ha orsakat en kollision och Bence Boldizs tappade till en sjundeplats som senare blivit sexa från första startruta, Vernay däremot i Alfan blir senare trea efter att ha tappat åttondeplatsen på grund av en tidigare bestraffning.
Gapet minskar mellan Guerrieri och Ehrlacher efter avslutningsracet när alla tre Hondaförare från just Dominik Greiners stall tog hand om prispallen precis efter målflagg, Esteban defilerade till en märkvärdig seger före ALL INKL Germanys Tiago Monteiro, Nestor Girolami hamnade vid vägs ände på en tredjeplats med Mikel Azcona strax bakom och Jean-Karl Vernay en medelmåttig femma för Romeo Ferraris Competizione.
Regerande världsmästaren Norbert Michelisz fick nöja sig med en svårbegriplig tiondeplats när Santiago Urrutia var ute ur leken på grund av en punktering och ännu värre gick det för gamle världsmästaren Thed Björk i den andra av fyra Lynk & Co-bilarna.
Efter racet tvingade domarteamet att ta det drastiska beslutet att straffa Nestor Girolami med fem platser nedflyttning från och med säsongens näst sista deltävling i Aragonien, orsaken till detta var incidenten med Mikel Azcona i Race 1 som fick båda förarna att parkera i garaget p.g.a. skador.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar