måndag 19 oktober 2020

Ett värdigt slut på världsmästerskapet 2003

Formel 1-säsongen 2003 håller på att gå mot en intensiv klimax med den stora mästerskapsduellen som tidig frukost hemma i Sverige eftersom finalen spelades på Suzuka i Japan.

Kvalet var lite si och så för både Kimi Räikkönen och Michael Schumacher, bättre gick det för Toyota med båda sina bilar på andra startled, Mark Webbers hårfina insats ledde till en plats på sjätte ruta även om Ralf Schumacher och Jarno Trulli tvingades starta längst bak i fältet.

Söndagens race var mulet med inslag av dimma, i ett försök att hålla mästerskapet vid liv så krävs det tio poäng för Kimi att gå om den suveräne Schumacher men den sistnämnde vill att minst en poäng räcker om hans finske konkurrent slutar antingen tvåa eller trea, i och med en bra start från dagens Polesitter Rubens Barrichello hade Williams BMW: s Juan Pablo Montoya andra planer, han åkte fortare under inledningen av loppet och passade på att köra förbi brasilianarens Ferrari och upp på en oväntad förstaplats.

Varv nummer 6 och drama uppstår i Ferrari-lägret, tabellettan så här långt förlorade frontspoilern efter kontakt med Takuma Satos BAR Honda, tappade mark från sjunde ner till en nittonde placering sedan Ross Brawn ändrade till en medellång andra stint och lyckligt nog hörde Michael via radio att Montoya tappade all kraft ur BMW-motorn, tyvärr tvingades killen som vann på Monaco respektive Hockenheim bryta på grund av ett allvarligt fel i hydrauliken, växellådan satt fast i fyran och farthållaren var av en slump påslaget.

Stjärnfallet fortsatte när Heinz-Harald Frentzen i sitt sista framträdande på Grand Prix-cirkusen tvingas parkera när Petronas-motorn i sin Sauber puffade ut blå rök medan Räikkönens första depåstopp var lång, McLarens ansvarig för bensinmunstycket fyllde på 60 kg extra om en tvåstoppare räcker, likadant gäller även Kimis skotske lagkompis och Fernando Alonsos första säsong för Renault slutade med att oljetrycket sjönk ganska kraftigt innan 130R.

Kampen om sjundeplatsen mellan Cristiano da Matta och Michael Schumacher nådde en kritisk fas, där bakom försökte Ralf förstöra broderns avskedsfest med att låsa upp höger framhjul under inbromsning, framvingen håller på att lossna och Williams-teamet inser att vägen till deras första märkestitel sedan 1997 är redan över efter det som hade hänt på Indianapolis några veckor tidigare.

Säkerligen hade målgången efter 53 mästerskapsavgörande varv varit det mest intressanta ämnet, finalen vanns av Rubens Barrichello från Pole position eftersom Ferraris femte raka märkestitel hade redan blivit säkrad, Kimis första titelkamp slutade med en andraplats i loppet, David Coulthard åkte in som trea precis som det var på samma anläggning tre år tidigare och sista poängplatsen räckte för Michael Schumacher att bli sexfaldig världsmästare i Formel 1, ett tufft år slutade på ett underbart vis för Scuderian och för deras toppförare.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar