fredag 6 november 2020

Världens bästa kombi - Del 3

Det är återigen dags att ranka bilvärldens topplista på fina herrgårdsvagnar och idag handlar det om en sportig och elegant bil från en konstruktör med racing i blodet.

8. Alfa Romeo 156 Sportwagon


Om du tycker att Alfa 156 sedan är ganska vacker och har bra vägegenskaper men här kommer svaret på problemlösaren när det gäller lastutrymme, kombiversionen på märkets viktigaste men bästsäljande mellanklassbil.

Precis som sedanen betraktas 156 Sportwagon som en gudomlig herrgårdsvagn med runda former, pricksäker elegans och stark racingkänsla bakom ratten, fronten på de första årsmodellerna var mycket igenkänd i sin karaktär efter att Walter de Silva tagit initiativet med bilens formgivning, bakdörrarna precis som sedanen har ett litet handtag gömd i B-stolpens ände men trots detta är kombin längre med elva millimeter gentemot vanliga 156: an och ansiktslyftningen kom 2003 när bilmodellen fick tilltalsnamnet "Series 2" då framvagnen har nya lyktor och grill i och med baklyktornas nya former.

156 Sportwagons interiör har mycket lyx och flärd med små modifikationer som håller länge sedan konkurrensen tvingas ta fram interiörkvaliténs trollstav. förarsätet känns lika komfortabel som dåvarande koncernkollegan Lancias moderna bilar, den s.k. projektorformade instrumentpanelen har en förarorienterad designtänkande, mittkonsolens reglage är lätt att känna igen inklusive multifunktionsdisplayen och bilradion eftersom de kommer från småbilen 147 i de senare årsmodellerna.
Baksäteskomforten är lika ombonat som sedanen med en liten twist, armstödet är bred både fram och bak i och med att den mittersta dynan inte är avsedd för barn upp till sex år, däremot kan den mittersta dynan användas för nedfällning av armstödet för att få plats med ett par skidor om du vågar åka till kända skidorter som Saalbach-Hinterglemm eller Val d'Isère.

De flesta ägare av Alfa Romeos vettiga herrgårdsvagn ute i Europa föredrar en med 2.0 Twin Spark-motorn på 155 hästkrafter, vissa försöker spara pengar om dieslarna är billiga att äga, exempelvis den femcylindriga JTD-maskinen på 2.4 liter med laddluftkylare och maxeffekten på 175 hästkrafter, accelerationen från noll till hundra är på 8.6 sekunder som en klassisk prestandabil och toppfarten är strypt till 225 km/h men i dagsläget har svenska 156 Sportwagon-ägare valt 1.9: an istället för 2.4: an med tanke på bränsleekonomin sedan båda sina motorer är länkade med en identisk sexväxlad manuell låda ur tävlingsbilen som vann tre raka EM-titlar i standardvagnar.

Köregenskaperna är ganska stadig i låga såväl höga farter, väghållningen var bäst i klass när den testades för många år sedan med en mjukare kursändring i styrningen och det finns ett par saker man måste akta för innan köpet av en begagnad Alfa 156 Sportwagon, några exempel på problematik i bilens interna delar är motorns huvudtätning, speciellt på 1.8 liters bensinmotorn inklusive elfel, rost i kardanaxeln och allra värst vattenläckor på dörrlisten vid körning på blött väglag.

156: an höll ganska länge fram till 2005 då den blev ersatt av en ny modell vid namn 159 eftersom uppföljaren klassades som ersättare till märkets moderna klassiker och spirituell efterträdare till det otroligt fina men svindyra 166.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar