Jag är snart inne på topplistans slutfas och idag är det väl tänkt att skriva ett inlägg om en flexibel men praktisk herrgårdsvagn från bilmärket som egentligen är känd för sin tillförlitliga mekanik.
4. Toyota Corolla Touring (E120)
Brittiske formgivaren John McLeod hade gjort klart framtida bilens designparametrar före dess lokala premiärvisning på den japanska marknaden under sensommaren 2000, fyrdörrars-sedanen och herrgårdsvagnen var först ut tills halvkombin används enbart på den europeiska bilmarknaden inklusive Australien.
Exteriören karakteriseras av karossens släta former runtom, i vanlig halvkombiversion var huvudkonturen ganska utsträckt men i Touring-versionen är det en annan story för dess strama linje börjar på A-stolpen rätt ner till bakre fönsterytan, takrelingen används som tillval från det mellersta utrustningsnivån och uppåt och trots de räta vinklarna med mjuka konturer känns bakvagnen mer klassisk än modern i och med att de nykonstruerade baklyktorna var starkare i kontrast.
Precis som halvkombin är Corolla Tourings kabin lika förarorienterad som mellanklassbilen Avensis med en liten twist, instrumenteringen är logiskt utformade med de lättavlästa mätarna, luftutblåsen står på varsin sida om bilradion komplett med CD-växlare, mittkonsolens reglage var lätt att känna igen per automatik, manuell luftkonditionering var standard på de billigare utbuden eftersom den automatiska klimatanläggningen kostade flera hundralappar är bilen klassades på nybilsprisets lista många år tidigare.
Liksom vanliga Corollan har herrgårdsvagnen en klassledande baksäteskomfort, på så vis borde den klå en samtida Audi A4 Avant eller varför inte en Renault Mégane kombi, på den praktiska sidan däremot varierar tjänstevikten oavsett vilken motor man än väljer och på tal om bagageutrymme kan den här vagnen svälja 402 liter, med nedfällda baksäten är volymen utökad till 1 480 liter, lite mindre än MPV-syskonet Corolla Verso.
Det finns bara tre motoralternativ på herrgårdsvagnens tidiga såväl senare årsmodeller, 1.4: an i T2-utförande känns lite prisvärt som entrémodell, med lite vardagslyx kan bensinfyran på 1.6 liter respektive tvåliters dieseln ett bra val, den sistnämnda klämmer ut 116 hästkrafter med maxvridet på 280 Newtonmeter och ges i antingen T3 eller T-Spirit.
Med tre års nybilsgaranti respektive vagnskadegaranti betraktas Corolla Touring som en säker familjebil i alla aspekter precis på samma vis som den större men familjevänliga Corolla Verso, bilen fungerar också som perfekt tjänstebil bland yrkesförare i det algeriska Gendarmeriet eftersom 1.6 liters bensinmotorn har tillräckligt med krut i höga farter när de skulle jaga en del fartsyndare på motorvägarna.
I och med motorernas långa hållbarhet trots dieselmotorns brist på förfining finns det inte så värst nackdelar före köpet av en begagnad konkurrent i Golfklassen, en samtida Opel Astra kombi är lätt att reparera men oftast svårt att komma åt de interna delarna och en annan visa gäller också i Toyotan, ett byte av generatorns interna delar är dyrköpta, reparationen kan ta minst en och en halv timme och dubbelkolla även länkarmarna respektive krängningshämmare på båda sidor om små flis börjar flagna, detta kan leda till allvarlig rost på underredets järnbalkar.
Mellan 2002 och 2007 hade Toyota Corolla Touring av det nya årtusendets tolkning varit en jättesuccé världen över, tyvärr blev modellen ersatt av Auris eftersom det fanns ingen direkt ersättare till herrgårdsvagnen men dröjde till en bit in på 2012 då man äntligen fick se en Auris som kombi med hybridteknik.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar