När flera bilentusiaster debatterar om vilken som är störst bland snabba halvkombin från en era där 120 hästkrafter och åtta sekunder från 0-100 klassades som roligt kan svaret leda till en bilmärke som får skjuts efter en finanskris.
På en tid där Ital Design tog hand om Volkswagen Golf GTI fick alla drömma om en liten halvkombi som var ganska kvick i accelerationen än en exotisk superbil hade Peugeot och Pininfarina konstruerat deras vinnaraspirant, Golfen var en pionjär, Fiesta XR2 från Ford var något av en tråkig småbil med extra krut ur en liten motor, Talbot Sunbeam med topplock ur en Lotus Esprit var tjugo hästar för mycket men hängde inte med Folkvagnen.
Så blev det inte för de tre andra konkurrenterna eftersom Peugeot 205 GTi klassades som en eftertraktad men vacker klassisk halvkombi med mycket credit än de svindyra superbilarna som låg parkerade på åttiotalets Monaco, 205: s livscykel som Peugeots bästsäljande bil startade 1983 när Gérard Welter och Paul Bracq (känd från BMW) var bilens skapare när den släpptes som uppföljare till 104: an för att fylla spalten mellan den och sedanmodellen 305.
GTi-modellen kom 1984 efter att ha blivit utsedd "Årets bil" av engelska biltidningen "What Car" med en 1.6 liters fyrcylindrig motor på 105 hästkrafter, ett par år senare fick 1.6: an sällskap av den mer populära men ännu starkare maskineri på 1.9 liter och ytterligare femton hästar ur cylinderblocket, noll till hundra stannade på otroliga 7.7 sekunder, toppfarten låg på rätt sida om 200 km/h och hade en fjäderlätt tjänstevikt på mindre än 900 kg, denna fina klassiker väger lättare än en Lotus Elise S2 av alla sportbilar och tro mig att 205: an idag precis som det var mer än 35 år tillbaka ganska rolig att köra, det är ju som att blicka tillbaka till en fin solig dag körandes på en specialsträcka till ljudet av Cheap Tricks "Mighty Wings" ur min absolut bästa åttiotalsfilm "Top Gun" på radion.
Efter nedläggningen av en legendarisk sportvariant 1994 tvingade Peugeot att bygga 106 Rallye respektive 106 S16 och 306 GTi-6 som spirituella efterföljare till 205: an under senare delen av 90-talet och en bit in på 2000-talet och än idag betraktas Peugeot 205 GTi som världens bästa snabba halvkombi genom tiderna och kanske i framtiden kommer jag alternera mellan en 205 GTi och min största favorit, en 106 Rallye S2 på de krokiga svenska vägarna.
https://www.autocar.co.uk/car-news/features/history-peugeot-205-gti-%E2%80%93-picture-special
https://www.largus.fr/actualite-automobile/peugeot-205-gti-licone-avec-un-grand-i-10466400.html
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar