tisdag 10 november 2020

Världens bästa kombi - Del 5

Rankingen fortsätter med en supertålig bil som klarar alla typer av underlag oavsett vilken typ av motor eller växellåda man väljer.

6. Audi A4 Avant (B6)


Tidigt oktober 2000 presenterade Audi en ny generation A4 på bilsalongen i Paris fast i sedankaross, herrgårdsvagnen eller Avant på Audi-språk dröjde till sommaren 2001 med första ankomstdatum hos flera återförsäljare spikat till början på september samma år, designfilosofin som Peter Schreyer och hans belgiske högra hand Luc Donckerwolke var inspirerad av storebror A6: an med de rundare framlyktorna, inslag av krom runt kylargrillen inklusive de breda hjulhusen med lång överhäng för att få plats med de stora 18" aluminiumfälgarna.

Andra generationens A4 Avant är ett par millimeter kortare än sedanen av samma typ om inte axelavståndet till skillnad från sin föregångare A4 Avant B5 har vuxit med nästan fyra centimeter, aluminiumkarossen är lika styv som tjänstesyskonet A6 och för första gången lyckades fabrikatet från Ingolstadt montera förstärkningsbalkar från samma material ur en A8 med modellbeteckning 4D, lättviktsmaterial är ofta det viktigaste i den tyska mekanikens precision och det visade sig när hela chassit väger 335 kg tyngre än den föregående modellen oavsett val av drivlina, trots Bauhaus-filosofin kan de rundare kofångarna skydda fotgängare ganska säkert i och med att sidoprofilen och bakvagnen har en bättre look än sin föregångare.

Första intrycket inredningsmässigt är ganska positivt, de grejer jag lägger märke till är luftutblåsens utformning, den har två ventilationshål i mitten istället för tre, instrumenteringen är tydligt omarbetad till bästa kvalité, ratten är precis som nu multifunktionell och som vanligt har mittkonsolen blivit en liten förbättring gentemot modellbeteckning B5, den manuella luftkonditioneringen blev ersatt per automatik med klimatanläggning, i de dyraste utrustningsnivåerna kostar navigationssystemet flera tusenlappar men jag håller med när hela kabinen är avsedd för komfort på långa resor med läderklädslar överallt, här bak sitter man trångt för om föraren är 1,90 m lång är benutrymmet litet för tajt och resonemanget lyder till att skuffen har en volym på 442 liter, med lädersofforna nedfällda blir siffran högre.

Två tredjedelar av A4 Avant B6-ägarna säger att 2.5 liters V6-dieseln är mycket tåligare vid vinterväglag än någon annan motor i modellprogrammet mellan 2002 och 2004, vi svenskar har rätt när det gäller starka motorer med Quattro fyrhjulsdrift, exempelvis en rak fyra på 1.8 liter och 190 hästar som vi gillar men de flesta bilägare som bär de fyra ringarna är tvålitersmotorn på 130 hästar med en 6-växlad manuell låda ur LMP1-prototypen R8 ett vettigt val, mer intressant är V6: an på tre liter länkad med Multitronic-lådan utvecklad av Schaeffler Technologies AG sällsynt på våra vägar, istället fick en del chaufförer med prestanda att göra beslutet att avstå från CVT-lådor och gå med på att höra de sex cylindrarna klinga till den smidiga utväxlingen på en manuell låda med fem växlar.

Jag vet att väghållningen känns i särklass bättre än sin föregångare men inte har den där riktigt förfinade styrförmågan hos andra konkurrenter i mellanklassens segment, till exempel fjädringens hårda rörelseenergi eller varför inte vridmomentsövertaget på grus eller snö när fyrhjulsdriftens centraldiff kickar igång eftersom kronhjulen sänder 65 procents kraft till bakaxeln och 35 procents kraft till fronten, främre bärarmens övre knutpunkt är lite för hög vid potentiell skarp kursändring och bäst av allt är ljudet på V6: an, den har en kristallklar ton vid 5 000 varv/minut under en prestandakörning på handling-banan även om motorn var tillverkad av gjuten aluminium med fem ventiler per cylinder och fortfarande har 218 hästkrafter.
Trots detta är nackdelarna ett faktum, ta till exempel främre hjulupphängningens bussningar som är svåråtkomliga, det krävs mycket expertis på att byta till nya delar eftersom det kan kosta dyrt hos en auktoriserad verkstad och byte av de interna motordelarna är också dyrare med tanke på motorernas servicelängd inklusive slitage.

Efter snarare ett par succéår på nacken och cirka 468 000 exemplar har B6-versionen av A4 Avant gått över till B7, det vill säga samma karosseri men innehar ett ansikte som härstammar från direktörsbilen A6.

Testkörning av Audi A4 Avant B6 med Richard Hammond år 2001


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar