I denna avsnitt är det väl dags att ge en historielektion på en klassledande herrgårdsvagn som vann flera utmärkelser av Europas största biltidningar men kantats av diverse mekaniska problem genom åren.
9. Ford Mondeo III
Brittiska tjänstebilisternas storfavorit fått ett nytt ansikte våren 2007 sedan den föregående generationen klassades som en populär men klassledande bil i segmentet.
Tredje generationens Ford Mondeo kom precis ett år efter att MPV-syskonen Galaxy och S-Max blivit de första modellerna att bära på designspråket "Kinetic design" trots att designstudien först sågs på bilsalongen i Frankfurt 2005.
Exteriören på de första årsmodellerna gentemot "Phase 2" var den snyggaste i modellskaran, grillen var smalare än föregående generationens bil om inte kylarintaget blev större i formgivningen för att få plats med dimljusen, framlyktorna har statiska kurvljus och påminner om en samtida FG Falcon från Fords australiensiska division men karossen i sig är lättare i tjänstevikt för den använder aluminium och en tredjedel av chassit är gjord av antikorrosiv stål, sidoprofilen och bakvagnen kändes mera nyckfull då designteamets ansvarig Martin Smith drog till beslutet att luta C-stolpen inåt istället för gamla Mondeo kombis raka infallsvinkel.
Bilens interiör är mer ombonat och multifunktionell, mittkonsolen huserar allt från vanlig radiodisplay och automatisk klimatanläggning i två zoner till navigationsskärm och den revolutionära färddatorn Ford Convers+ infälld i mätarklustret, framsätena har nästan samma ergonomi som Air France 1: a klass-flyg, baksäteskomforten var den bästa i kategorin för den hade mer benutrymme än stora konkurrenten Opel Vectra men ändå fick lastutrymmet ett stort pluspoäng eftersom den klarar hela 1 745 liter med baksätena nedfällda på gammaldags vis, d.v.s. luta in basen och fäll ned stolsryggen.
Bland tekniska finesser som gjorde Mondeo III mer ultramodern är den nyckellösa tillgången och bäst av allt var den första mellanklassbilen att installera en klaff i tanklocket för att undvika feltankning inklusive användningen av en gashydraulisk styrstång med hjälp att förfina styrförmågan och spara tillräckligt med bensin i processen.
Nu till mekaniken och till ett urval av motorer i programmet, mellan 2007 och 2010 fick 2.5 liters femman ur en Volvo C30 respektive Ford Focus ST lite tur sedan moderbolaget avslog köpet av Jaguars motorer i och med att den sistnämnda var i Volvos ägo före indiska Tata Motors signerade avtalet med det brittiska lyxmärket, som konsekvens var Mazdas motorer med namnet L-series installerade på nya Mondeo med slagvolym på 1.8, 2.0 eller 2.3 liter beroende på kraftåtgång, bästsäljaren på de tidiga årsmodellerna var tvåliters dieseln på 139 hästar länkad med en sexväxlad manuell låda och i "Phase 2" är det ombytta roller, bensinfyran på samma slagvolym och 203 hästkrafter var riktigt stark trots att den tampades med Audi A4 Avant respektive BMW 3-serie Touring E90 med liten konkurrens från Peugeots nykomling 508.
Vid provkörning märker föraren att väghållningen är aningen bättre än föregångaren, interiörkvalitén höll samma klass som sina tyska konkurrenter och många tjänstebilister runtom i Europa anser att tredje generationens Mondeo kombi är en perfekt glidare på korta såväl långa turer men det finns många problem att tackla inför ägarskapet av en sådan bil, i en dieseldriven version, speciellt 2.0 TDCi i Titanium-utförande kan servicekostnaderna variera vid kamremsbyte vart 20 000: e kilometer, ett annat barndomsproblem för en klassledande kombi är överraskande nog rost på krängningshämmare fram och bak, byte av bromsbelägg ger inga bekymmer överhuvudtaget men vattenläckor på bakluckans skyddslist är ett allvarligt problem vid körning på blött väglag och det krävs mycket kontroller på alla fyra dörrar inklusive skuffen.
Genom hela sitt livscykel fram till 2014 hade Ford Mondeo III röstats fram som biltidningen What Cars bästa herrgårdsvagn fem gånger på de senaste sex åren om inte Storbritanniens tjänstebilister föll valet på den femcylindriga Volvomotorn framför Duratorque-dieseln.
Kort recension av Ford Mondeo III kombi Phase 2
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar