Min Topp 10-ranking på bilindustrins populära men lönsamma herrgårdsvagnar fortsätter med en bil som fick blandad respons från kunniga recensenter samtidigt som den hyllades av diverse ägare från olika marknadssektorer.
7. Fiat Stilo Multiwagon
När Fiatkoncernens designtrio hade formgivit klart uppföljaren till Bravo/Brava fanns det ett litet hake med karossformen som saknades i modellens utbud, en praktisk herrgårdsvagn med stort lastutrymme och det dröjde till januari 2003 då halvkombin Stilo fick sin nya tvilling med förlängd axelavstånd, identisk hjulupphängningsgeometri och framstod som värdig konkurrent till Peugeots alltmer trivsamma men komfortabla 307 SW.
Formgivningen är något av en fars sedan motorjournalister från Europas största biltidningar kallat halvkombins design "tråkig" och "Golf-aktigt" men jag föreslår att Stilo Multiwagons form är mycket vackrare i alla vinklar, i alla fyra hörn är hjulhusen smala med en kort överhäng, 16" fälgarna passar bäst i de dyraste utrustningsnivåerna Dynamic respektive Business Connect, fronten bär på en identisk design som halvkombin men den största skillnaden finns här bak då hela C-stolpen är förlängd till att få den totala längden på 4.5 meter även om chassit är smalare i bredd jämfört med den sportigare tredörrars-modellen, bakvagnen har en svag lutning för att underlätta monteringen av den integrerade takrelingen och bakljusen fick små drag av sin föregångare Tempra SW.
Instrumentpanelen och kommandocentret var formgivet av det italienska märkets kände interiördesigner Peter Jansen med order från kodnamnet Tipo 192: s projektledare Peter Fassbender, på insidan tycker jag att materialen som använts i kabinen är mjukplast, Alcantara och konstläder på olika ställen eftersom äkta läder anses vara dyrt för en prisvärd kombi, mätartavlan är lättavlästa med varvräknaren och hastighetsmätaren på varsin sida, bensinmätaren och oljetrycksmätaren ligger överst, i centrum huserar alla varningslampor medan färddatorn är satt underifrån och gör att föraren får en bättre syn på hur mycket bränsle man förbrukat och hur många kilometer kvar till nästa serviceintervall.
Tygklädslar respektive veloursäten är standard på alla utrustningsnivåer då Castiglio-klädslarna kostade en femhundring extra bland tillvalen, här fram sitter föraren rakt och upprätt à la en vanlig sedan eller direktörsbil, baksäteskomforten var ljummet om till exempel en passagerare som är 1.86 m lång sitter trångt då det inte fanns tillräckligt med benutrymme men för en småbarnsfamilj kan de små krabaterna sitta behagligt på äventyr till antingen en skidort eller en liten åktur på landet och lastutrymmet sväljer hela 510 liter med bakre sofforna uppfällda, med nedfällda sittdynor kan volymen gå upp till ca 1 480 liter.
Tjänstevikten varierar mellan olika motorer och volym på bränsletanken, de flesta ägare av Fiats första moderna kombi i Golfklassen föredrog dieseln som förstahandsval, hemma i Italien var 1.9 JTD på 115 hästar ett bra val bland småbarnsfamiljer, en liten andel småföretagare fick äga en med en rak bensinfyra på 1.8 liter och 133 hästar och den starkare dieselmotorn på 150 hästkrafter var något av en bästsäljare sedan 1.6: an i Dynamic-utförande klassades som sällsynt på hela Europas vägnät.
Vid provkörning av en Fiat Stilo Multiwagon 1.9 JTD 16V i det högklassiga Business Connect-nivån är skillnaden mellan den och kategorins referenspunkt Peugeot 307 SW riktigt stort, den sexväxlade lådan har lika bra feedback i de höga växlarna på motorvägen, framvagnen beter sig mjukt på småvägarna när fjädringssystemet med dubbla länkarmar fungerade riktigt bra medan torsionsstavarna bak inte har den direkta responsen vid kurvtagning i en feldoserad väg och med ESP: n av kan bakvagnen tvinga dig att gå på tvären om väglaget är halkigt, på de vanligaste utrustningsnivåerna fungerar bilradion perfekt men navigationssystemet i Business Connect var reaktionstiden till nästa klick på menyn slöare än de högteknologiska gadgets som Mercedes använder på sina lyxigaste bilar.
Tre saker man måste varna för vid köpet av en Stilo Multiwagon till begagnatpris, det första är rost på dörrlist och hjulhus, de andra värsta problemen spås vara värdeminskningen, efter de tre första åren hade servicekostnaderna blivit dyrare med tanke på att nybilspriset våren 2006 fallit ner i värde ganska kraftigt och dubbelkolla alltid slitaget på dieselmotorns kolvar och vevstakar.
Modellen ansåg vara en besvikelse i Europamarknaden, herrgårdsvagnen inklusive halvkombin slutade att tillverkas år 2007 till fördel av nya Bravo i det enda karossformen men levde vidare i Brasiliens bilmarknad fram till 2011 efter cirka 680 000 exemplar.
Provkörning och recension av Fiat Stilo Multiwagon
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar