När Peugeot Expert och dess tvillingsyskon från PSA respektive Fiat och senare Toyota blev lanserad 2007 som direkt ersättare till originalet med mekanik från MPV: n 806, denna mellanstora transportbil har vuxit med tre decimeter i längd trots en ökad axelavstånd och en mer flexibel lastkapacitet.
Det mest karakteristiska med andra generationens samproducerade nyttofordon är såklart den revolutionerande men antika gashydrauliska fjädringen, systemet finns enbart på bakvagnen eftersom bilens främre hjulupphängning använder fortfarande den sedvanliga konstruktionen med dubbla länkarmar och McPherson-fjäderben, fördelen med gashydrauliken spåras till justering av lasttröskeln med ett enda knapptryck om man skulle höja eller sänka när man lastar minst tre Europallar med en gaffeltruck och även klarar höjdrestriktionen på 1.90 m vid till exempel parkeringsingångar.
Här är utbildningsfilmen om gashydrauliska fjädringens funktion i en transportbil
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar