Redan idag kommer jag skriva ett nytt inlägg som rör min Topp 10-lista på strålande men praktiska herrgårdsvagnar för det näst sista avsnittet handlar om en fyrhjulsdriven kombi som fått högsta beröm i flera ägarundersökningar runtom i världen.
2. Subaru Outback (BP)
Japanska bilfabrikatet Subaru hade under kalenderåret 2003 stått inför en stor utmaning på agendan, blir det tidsfrågan om att få skjuts på kombimodellens säljstatistik eller ge stjärnskotten i rally förtur men det blir omvänt för andra generationens Subaru Outback fick sin världspremiär hösten 2003 på bilsalongen i Frankfurt precis innan Petter Solberg blev första Subaru-förare sedan Richard Burns att vinna VM-guld i rally efter en hårfin kamp om titeln i Wales.
Fronten på Subarus kanske bästsäljande fyrhjulsdriven kombi ser mer muskulös och äventyrlig än originalet från mitten av 90-talet, framlyktorna är rundare och mer prominenta för att få plats med kofångaren i olika material med de integrerade dimljusen, hjulhusen är lite bredare i tjocklek med det korta överhänget, 17" aluminiumfälgarna passar bättre i den högsta utrustningsnivån medan dörrlisten är delade i två sektioner, en som är smalare under dörrarnas centrum och lite längre ner finner du de tjockare trösklarna, bortsett från de dubbelglasade fönsterytorna utan pelare har bakvagnen fått en jättestor ändring, borta var halogenljusen och istället får körriktningsljusen sitta på varsin ände av bakluckan eftersom designteamet tog beslutet att montera nyare lyktor med förbättrad styrka vid bilturer på nattetid.
På insidan har allt blivit modernare, instrumenteringen är något av en liten förbättring gentemot originalet för den delar lite teknik från toppsäljaren Impreza, ratten är lika mycket grepp som på en rallybil, mittkonsolen när den var ny höll ganska länge och det är därför som många Subaru-ägare i Sverige känner sig nöjda med respektive bilars byggkvalifé om man inkluderar den modell som de flesta fjällvandrare gillar, det viktiga är att knappar och reglage var lätta att känna igen men den grej som jag kritiserar är det lilla facket framför växelspaken eftersom det är svårt för föraren att ta ut tuggummiemballaget sedan man la i trean på hård grusväg, infotainmentsystemet var något av en högteknologisk pryl på sin tid när den presenterades framför flera åskådare på bilutställningens världspremiär och för dem som inte kunnat veta hade denna mäktiga kombi från Subaru blivit första bilmodell att utrusta med en pekskärm, inte illa.
Baksäteskomforten var den riktiga pluspoängen för en herrgårdsvagn med 20 centimeters markfrigång, läderklädslar kostar flera tusenlappar extra i och med att benutrymmet är i samma klass om en samtida Volvo XC70, Volkswagen Passat Variant eller Audi A6 Avant, bagageutrymmet får plats med två stora resväskor och tre ryggsäckar, i gengäld kan tjänstevikten variera beroende på typ av motor när volymen räknas till hela 1 628 liter last med baksätena nedfällda.
I enbart den europeiska marknaden kan den sällsynta dieseldrivna boxerfyran på två liter och 148 hästar betraktas som agrikulturell klenod om man väljer att tanka med biodiesel, här i Sverige är den bensindrivna boxerfyran på 2.5 liter ett flitigt val bland fjällräddare i de jämtländska skogarna, den utvecklar 165 hästkrafter och är länkad med en femväxlad manuell låda eftersom den starkare treliters sexan driver enbart med en sömlös femstegad automat.
För mig ett äventyr i en Subaru Outback räknas som en fjällräddares dröm, bromsskivorna fram är mera förfinade och har en reglerad verkan som i Petter Solbergs mästerskapsvinnande rallybil, styrförmågan känns lika stabil som Imprezan liksom fjädringen då den absorberar ojämnheter på alla typer av underlag, den permanenta fyrhjulsdriften sänder tillräckligt med kraft till bakhjulen i och med att centraldiffen bestämmer hur mycket kraft den genererar genom ett specifikt hjulpar, boxerfyran under huven låter inte lika fräsigt som sin märkeskollega och utväxlingen i den manuella lådan är lätt att manövrera.
Med tanke på serviceintervall och reparationskostnad har vagnskadegarantin sedan nybilspriset fastställdes en månad efter lansering förlängts till sex år, driftkostnaden var konstant efter tolv servicemånader eller cirka 12 500 kilometer.
För en typisk herrgårdsvagn som ofta rattas av fjällräddare eller kanske en landslagsåkare i längdåkning kan tre varningstecken vara rena dilemman, först och främst värdeminskningen, nästa varningstecken kommer nog vara rost på kardanaxeln och till sist svårigheten att få bort lera som suttit fast på främre fjäderbenens bussningar.
Mellan 2003 och 2009 hade andra generationens Subaru Outback i princip hängt med i matchen trots den hårda konkurrensen från exempelvis Volvo eller Audi men den hade fått flera ägare känt sig nöjda för sin tillförlitlighet i både motor och hjulupphängningssystem.
James May recenserar Subarus hållbara kombi i ett inslag från Top Gear år 2003
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar