onsdag 18 november 2020

Världens bästa kombi - Del 10

Topplistans avgörande skede är kommen och idag tänker jag avsluta serien med att skriva en storslagen berättelse om den äkta Svenssonbilen som kultförklarades i historieböckerna.

1. Volvo V70 III


Sagan om Volvos mest populära och mest älskade herrgårdsvagn tog fart redan 1997 när prestigemärket under Jaguars ägo ville ändra namn på sina bilar med en bokstav och två siffror eftersom tresiffriga kombinationens tid är nu räknade, S: et gick till sedanmodellerna, XC till fyrhjulsdrivna bilar, C: et till coupéer eller plåtcabbar medan V: et hamnade på de kantiga herrgårdsvagnarna eftersom V betyder "Versatility" i Jaguar-språk.
Första generationens V70 betraktades som en 850 i ny kostym, uppföljaren var mjukare i karossform och blivit ganska populär fram till slutet på 2006, cirka ett par månader senare tillkom en ny generation av V70 som baseras på en existerande P3-plattform där moderbolaget Fords modeller var konstruerade.

V70: s exteriör ritades av Volvo Personvagnars ledande arkitekt Stefan Jansson; fronten delar sitt igenkända ansikte från lyxsedanen S80, på de tidiga årsmodellerna är grillen rektangulär fram till 2012 trots att tredje fasens modell innehaft en ny grill som funnits på den mindre mellanklassbilen S60/V60, sidoprofilen har en viss muskulös tyngd med styvare dörrar som monterades för att uppnå de strängare reglerna i EuroNCAP: s krocktester, listen runt fönsterytorna var försedda med krom när bilen på sin tid höll på att konkurrera med Audi A6, Mercedes C-klass kombi respektive koncernsyskonen Ford Mondeo och Jaguar X-Type kombi, bakvagnen är något bredare än föregångaren med de nyare lyktorna, i alla modellutbud är takrelingarna utrustade som standard fast i olika texturer då de flesta ville ha kromade relingar.

Skandinavisk form och funktionalitet var beskrivningen på interiörens gestaltning, på insidan hade brittiske interiördesignern Jonathan Disley lagt mer fokus på komfort och ergonomi där instrumentpanelen känns som en fullvuxen V50 med den minimalistiska mittkonsolen som huserar en liten förvaringsfack bakom kommandocentret, instrumenteringen är precis som andra moderna Volvomodeller lutade åt det digitala i mitten med mätarna på det yttre skiktet i de tidiga årsmodellerna, generellt använde Volvo syskonmärket Jaguars daterade navigationssystem innan övergången till deras egna infotainmentsystem vid namn Sensus som ingick på de senare årsmodellerna då hela instrumentpanelen fräschades upp komplett med ett nytt digitalt mätarkluster respektive knappsats, klimatanläggningsreglage och CD-växlare ur en V40, ergonomiskt sett är baksäteskomforten snäppet bättre med de skönaste lädersäten i marknaden och här kan passagerare inklusive barn upp till sex år sitta ganska säkert med Volvos banbrytande soffor med integrerade dynor eftersom aktiv och passiv säkerhet är alltid Prio 1.

V70: s tekniska finesser resulterade i en stor vinstregn för Volvo efter att Jaguar respektive Ford sålde bolaget till en ny aktör sedan 2010, bland annat återfinns en uppdaterad version av antispinnsystemet DSTC, fotgängarskydd, adaptiv farthållare, sju krockkuddar och bäst av allt en kamera under backspeglarna som detekterar bilar gömda i förarens döda vinkel.
I EuroNCAP-testet hade V70 III blivit belönad med maximala fem stjärnor i vuxenskydd men också fått de högsta poängen av forskningsteamets utvärderare trots en liten miss i utlösningen av sidokrockkudden på förarsidan.

Med tanke på populariteten i de svenska vägarna är motorutbudet ganska stort för en äkta nationalhjälte som V70: n, på de tidiga årsmodellerna hade alla varianter av bensin- och dieselmotorer sålts i sifferkombinationer som tyder på motorns slagvolym, i varje fall dem på två liter respektive 2.5 liter som bra exempel på bensinmaskiner, mellan 2007 och 2010 var den raka sexan på 3.2 liter ganska sällsynt på våra svenska vägar i och med att den senare T6: an med turbo och 224 kW klassades som svindyrt i utvalda Volvohandlare där hemma, 2.5 liters femman i både vanlig bensindrift och etanol sålde riktigt bra även om man har fyrhjulsdrift som tillval, den nyare fyrcylindriga VEA-motorn höll inte ganska länge i tillverkningen trots en god prestanda med maxeffekten på 187 hästkrafter, den senare årsmodellens T5-motor på 252 hästkrafter framstod som en riktig höjdare bland flitiga bilister och flertalet taxichaufförer väljer antingen T4 eller femcylindriga dieseln på 2.4 liter som vanligen fanns på de tidiga årsmodellerna, den senare årsmodellens D3, D4 och D5 har bra prestanda, bättre bränsleekonomi och en effektiv utväxling från flera olika sorters växellådor, bland annat Volvos egenmonterade sexväxlad manuell med specialiserad sprängkåpa från Holinger och tjänstebilisternas favorit är som sagt en åttastegad automat från japanska Aisin AW.

Jag vet att Svenssonbilen i dess senaste generation är en säker, komfortabel och förfinad bil, väghållningen är förmodligen mjukare i och med sitt rykte som den bästa herrgårdsvagnen med otrolig kördynamisk upplevelse genom det som jag sa tidigare en modern arkitektonisk interiör, i min erfarenhet som passagerare i någon taxichaufförs V70 hörde jag hur den femcylindriga dieseln bara visslar i höga farter utan brus men jag som framtida bilist kan en V70 D4 eller T5 passa mig bäst när jag exempelvis åker till och från jobbet eller på en lång resa i absolut tystnad och total avslappning.
Med imponerade köregenskaper på alla typer av väglag har den här Volvon flera pluspoäng att lägga märke till, såsom hjulupphängningens beteende i låga farter, den mjuka övergången mellan kugghjulen i den sexväxlade lådan och avslutningsvis är motorerna lättare att meka både hos en auktoriserad handlare eller hos en utbildad tekniker i en specifik verkstad men bara en minuspoäng som sällan irriterar mig är återkallelser bland tidiga årsmodellers exemplar mellan 2008 och 2010 då det framkom en del klagomål om potentiella problem med bränslepumpen, lösa kolvringar och tidiga tecken på fel i datordiagnostiken.

När de sista exemplaren av V70 Classic rullades ut på Torslandafabriken våren 2016 tog sagan slut för Sveriges nationalikon inom biltillverkning efter 1.2 miljoner exemplar, så lång som två månader senare kunde nygamla modellen V90 äntra scenen som den populära legendarens ersättare.

Provkörning av Volvo V70 III med Rebecca Jackson årgång 2012


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar