Det är nu dags att komplettera serien med vilka av topplistans herrgårdsvagnar som slår sig in på podiet och till en framgångsrik volymmodell från Tysklands mest innovativa bilkonstruktör.
3. BMW 3-serien Touring F31
Sjätte generationens BMW 3-serie är mångt och mycket en designattiralj än en tjänstemans största attribut när den gjorde sin märkvärdiga debut hösten 2011 innan de första sålda exemplaren rullade ut ur bilhandlarna våren 2012.
Formgivningen på kombimodellen Touring ritades av Michael de Bono efter att det bayerska motorbolagets chefsdesigner Christopher Weil hade gjort sedanversionens verkliga form med hjälp av en så kallad 60 procents modellskala i lera och F31: ans design skiljer sig från sin moderna föregångare E91.
Exteriören på BMW: s 3-serie med kodnamn F31 ser mycket starkare än väntat från alla infallsvinklar, framvagnen har en mer modern utseende från de smalare njurarna med LED-strålkastarna länkade i njurarnas yttersida, kofångaren har en förbättrad aerodynamisk effektivitet, kylaröppningen respektive de små gälarna på varsin sida hjälper till att släppa in frisk luft för att kyla ner de värmealstrande delarna och motorhuvens skulptur bidrar alltså till mer marktryck och mindre luftmotstånd, längre bak karakteriseras bilens sidoprofil genom huvudkonturens breda kil från främre hjulhusets överhäng ner genom dörrhandtagen och slutar med en smal linje vid C-stolpen, som tillägg är fönstren försedda med krom och Hofmeister-bågen betraktas som en klassisk designfiness, bakvagnen känns mer civil än sin föregångare där C-stolpen lutar inåt lite grann eftersom E91 Touring hade en låg lutningsvinkel och länken till 5-serien fortsatte med installationen av de L-formade baklyktorna komplett med LED-lysrör inklusive en annan teknisk finess, nämligen en elmanövrerad baklucka.
Med tanke på en högklassig byggkvalité kännetecknar F31: s cockpit som en förarorienterad arbetsplats, mittkonsolens reglage är lättåtkomliga för det var den senaste BMW: n som ingick med CD-växlare som standard i och med att succémodellernas framtida generationer lutade åt nyare teknologi som till exempel infotainmentsystem med "Gesture Control", här är det mer intelligens som gäller med de fyra ikoniska analoga mätarna, läderratten har multifunktionsknappar med Bluetooth-uppkoppling, bakom en vanlig växelspak eller automatisk växelväljare återfinns mugghållare till fikat, armstödet har en förvaringsfack med en USB-port till laddning av en smartphone och infotainmentsystemet har tillgång till flera körlägen, DAB digitalradio och bäst av allt BMW: s säregna Concierge Services.
Baksäteskomforten är mycket bättre än E91 Touring, på den föregående generationens bil var benutrymmet ganska tajt för långa passagerare och i F31: an har interiöravdelningens nyckelpersonal lyckats tackla problemet med att ge tillräckligt bra huvudutrymme med mer benutrymme och det är därför som de flesta 3-serie Touring-ägare av den här generationen höll på att föredra mjuk beslutsamhet vid långa resor än rå styrka i sportläge.
Det finns tre olika utrustningsnivåer och flera motorval att tillgå, i stort sett på alla modeller har turboaggregaten ersatt sugmotorerna för en bättre klimatpåverkan, en bråkdel av F31-ägarna är unga småföretagare i den offentliga sektorn (t.ex. kassörer eller reseagenter) och de föredrar senare årsmodellernas 318i med en trecylindrig bensinmaskin på 136 hästkrafter, en del revisorer eller manusförfattare säger att dieslarna sparar mycket pengar och de väljer en 330d framför den billiga 316d eftersom den raka sexan pumpar ut 255 hästar med vridmomentet på maffiga 560 Newtonmeter, de flesta föreläsare och universitetslärare i hela Europa trodde att 330i med en direktinsprutad rak fyrcylindrig turbo på två liter och 252 hästkrafter är perfekt för dem som tycker att en kombi är sportigare än en crossover och jag håller med.
Köregenskaperna i BMW: s mångsidiga tjänstefavorit är toppenbra, styrningen har en ganska positiv feedback i såväl snabba som långsamma kurvor, motorljudet på den fantastiska raka fyran i 320i Touring hoar som en berguv ute i Dalarna, den sexväxlade manuella lådan känns ganska smdig även i höga farter på E4: an, bakhjulsdriften är något av en vardagsrecept för en typisk BMW-entusiast eftersom det är en del av en förares ultimata körupplevelse med tanke på märkets motorsportarv som spåras tillbaka från den legendariska E30 M3 ner till E36 320i STW respektive E46 320i och E90 320si i mästerskapssammanhang med multibegåvade tävlingschaffisar som Frank Sytner, Will Hoy, Joachim Winkelhock, Johnny Cecotto, Jörg Müller, Colin Turkington eller varför inte den mest kände av dem alla Andy Priaulx. alla har tävlat i en 3-serie och någon gång vunnit ett eller flera internationella titlar i standardvagnar.
Fördelarna med 3-serien Touring F31 är ganska många, såsom sitt image som premiumbil inklusive dess innovativa 40/20/40-konfiguration i baksätenas nedfällning och de bränsleeffektiva motorerna i programmet, den enda nackdelen som jag ofta kritiserar är de kostsamma servicekostnaderna då värdeminskningen håller på att falla ner i den negativa sidan men i övrigt är mekaniken fortsatt pricksäker.
Efter cirka sju år på marknaden och hängt i mellanklassens kategori med högsta noteringen lämnar F31 Touring stafettpinnen över till den senaste generationen med interna koden G20 i och med en bra succésaga genom livscykeln.
Här provkör Rebecca Jackson den mångfacetterade 3-serien Touring F31
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar