Årets reviderade VM-säsong i standardvagnar avslutades på Motorland Aragon i Spanien efter att Adria Raceway ströks ur kalendern flera veckor tidigare.
På kvalet blev det dubbelt Pole position för den forne EM-trean Santiago Urrutia men vi kunde inte räkna bort Jean-Karl Vernays försök att plocka viktiga poäng om inte någon av titelkandidaterna vågade visa sina nerver bakom ratten.
Sent på söndagsmorgonen avgjordes finalomgångens första av tre race med mycket att stå på spel, fjolårets VM-silvermedaljör Esteban Guerrieri var mästerlig när han överraskade hela fältet med den bästa insatsen sedan landsmannen José Maria Lopez vunnit Race 2 i en fabriks-Citroën från längst bak i fältet på Circuit Paul Ricard 2014; Esteban startade från sextonde ruta i sin Honda trimmad av ALL-INKL International och chansade med ett klokt däckval, det vill säga slicks fram och "Shallow wets" bak när resten av fältet fick det tufft med slicks på alla fyra hörn.
I och med den viktiga segern i Race 1 hade Estebans landsman Nestor Girolami avslutat riktigt bra på en andraplats, där bakom är det dubbelt Comtoyou Racing med Gilles Magnusson trea och Natanael Berthon fyra, bäst av förarna med slicks var Zengö Motorsport-kuggen Mikel Azcona, femteplatsen räckte ju till att slå Yvan Muller och hans systerson respektive Jean-Karl Vernay.
I den omvända startordningen lyckades Yvan Muller överkomma pressen genom att ta hem en viktig seger i titelkampen, ögonblicket som stängde hela mästerskapets utgångsläge var problematiken i mitten av fältet, mitt i smeten hamnade Esteban Guerrieri i knipa sedan han kvaddade rätt in i Bence Boldizs Zengö Motorsport-trimmade Cupra, efter att "El Tigre" fått bryta tidigt hade ALL-INKL-teamets mästerskapsambitioner gått i ruiner när Nestor Girolamis motor vällde ut blå rök på det åttonde varvet, säkerhetsbilen kallades ut och Yvan såg ut att kontrollera loppet helt på egen hand.
Romeo Ferraris Competiziones Jean-Karl Vernay klarade sig på en andra slutplacering från tionde ruta men sjätteplatsen räckte för Yann Ehrlacher att bli den yngste världsmästaren i standardvagnar och den förste i familjeskaran sedan farbrodern Yvan senast skopat fram VM-bucklan 2013.
https://www.touringcartimes.com/2020/11/15/muller-wins-nephew-ehrlacher-youngest-ever-champion/
Tävlingshelgens rätta virke gick alltså till Uruguays ledande fixstjärna inom bilracing Santiago Urrutia, ifjol kunde han ha siktet inställt på en första vinst i den internationella nivån som toppnamn i EM-serien men ett år senare på VM-nivå som fabriksförare i Cyan Racing är segern äntligen framme.
Han sparade det bästa ända in i det sista efter tolv varv runt Motorland Aragon, marginalen mellan uruguayanen och den nykrönte världsmästaren låg på nästan fyra och en halv sekund, mästerskapsmässigt hade Esteban Guerrieri legat lika i poäng med Vernay men matematiken säger att tredjeplatsen var hans på grund av antalet inräknade segrar.
Efter racet uttryckte den franske Alfa Romeo-privatisten att Muller och Guerrieri blev tillsagda att lämna utrymme åt sina respektive lagkamrater och han förstår besvikelsen sedan protesten lämnades in på grund av hur och varför argentinaren struntade i "Track limits", efter en överklagan från personalen inom Romeo Ferraris Competizione hade lämnats in var saken klar; Esteban Guerrieri tappade tredjeplatsen i mästerskapet till Vernays fördel allt på grund av just ett 30 sekunders tillägg för "Track limits".
https://www.touringcartimes.com/2020/11/15/santiago-urrutia-takes-maiden-wtcr-win-season-finale/
https://www.touringcartimes.com/2020/11/15/jean-karl-vernay-rivals-team-tactics-not-classy/
https://www.touringcartimes.com/2020/11/15/guerrieri-penalty-promotes-vernay-third-overall/
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar