Årets EM-final spelades på Jarama i Spanien med flertalet poäng som återstod i titelkampen mellan fem förare, två från samma team (Baert och Bennani) och en från vardera stall.
Kvalet vanns av hemmafavoriten Mikel Azcona i en Volcano Motorsport-trimmad Seat Leon även om den VM-aktuella spanjoren kände sig hårt pressad av Teddy Clairets Peugeot, tredjeplatsen övertogs av Mat'o Homola sedan Jimmy Clairet blivit utesluten ur listan på grund av att hans bil var tre kilo under tillåtna maxvikten, bättre gick det för Nicolas Baert en av mästerskapsaspiranterna, en sjunde kvaltid bakom Julien Briché, Andreas Bäckman och Mehdi Bennani men sämre gick det för Dan Lloyd i Brutal Fish-lägret.
https://www.touringcartimes.com/2020/11/06/mikel-azcona-dominates-final-tcr-europe-qualifying-2020/
Sent på morgonen avgjordes det första av helgens två race, Azcona och Clairet gjorde en bra start för att hålla slovaken Homola bakom sig, längre bak i fältet fick Martin Ryba en rejäl törn på sin Honda Civic Type-R men tävlingens allra värsta incident skedde på varv nummer 2 av 17, Jessica Bäckman tappade bromskraften och körde rätt in i Pepe Oriolas bil, den sistnämnde var mörbultad efter olyckshändelsen och tvingades avstå från fortsatt närvaro efter medicinsk observation.
På det tolfte varvet hade Mike Halders titelchanser gått i ruiner när tyskens omkörningsmanöver på Franco Girolami; brodern till fabriksföraren Nestor Girolami slutade i närkontakt och båda förarna drog sig ur i och med nästa period bakom säkerhetsbilen.
Efter en intensiv batalj om viktiga poäng är saken klar för EM-inhopparen Mikel Azcona; hans tredje raka seger banade väg för vad som skulle bli en plats bland de femton bästa i comebacken på mästerskapet även om han dubblerade med VM-satsningen hos Zengö Motorsport, fransmannen Teddy Clairet fixade säsongsbästa som andraplacerad man med BRC Corses Mat'o Homola på en medelmåttig tredjeplats före Mehdi Bennani, Julien Briché, Andreas Bäckman och Nicolas Baert respektive Dan Lloyd.
Ett sista andetag innan de fem röda ljusen släckte var allt som krävdes för någon av de fem att säkra EM-bucklan, från början kunde Autodis Racing-kuggen John Filippi ta risken att släpa bilen på yttersidan och in i ledning efter Nuvolari-svängen, Mikel Azcona däremot klättrade upp tre placeringar efter första varvet för att sätta press på Julien Brichés mörkblåa fabriks-Peugeot.
Säkerhetsbilen kallades ut på varv 6 av 17 när Mike Halder återigen var tävlingshelgens syndabock, en hård krasch i betongmuren var allt som gjorde marockanen Mehdi Bennani ganska nöjd bakom ratten.
Finalomgångens andra race vanns av just John Filippi från omvänd startordning, andraplatsen räckte för Mehdi Bennani att bli första marockan som nykrönt Europamästare i standardvagnar, fjolårets silvermedaljör Julien Briché avslutade hans tuffa årgång på podiet, Azcona blir fyra och Andreas Bäckmans sjätte slutplacering var droppen för norrbottningen som borde ha full sikte på mästerskapsbucklan trots motivationen han fick från sin franske märkeskollega.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar