fredag 5 februari 2021

Världens bästa direktörsbil - Del 1

Nästa Topp 10-serie kommer röra sig om direktörsbilar, första avsnittet är ett svenskt medverkande i listan och det är en kärra som delar bottenplatta med tre syskonbilar inom Fiatkoncernen.

10. Saab 9000


Året var 1984 när Saab introducerade sitt heta nummer i E-segmentet med modellsiffran 9000, dess samtida syskon från Turin hette Fiat Croma och Lancia Thema eftersom Alfa 164 kom dryga tre år senare då den sistnämnda hade en annorlunda karossform med en bottenplatta som förblev identisk med de tre andra.

Den svenska representanten i "De fyras klubb" var ägnad åt civilklädda poliser på grund av sitt märkvärdiga estetik i de senare årsmodellerna med de smala, rektangulära strålkastarna, Saaben var den sista i sitt slag med tändningsnyckeln på höger sida om ratten men också den första sedan 92: an att utrustas med en tvärställd bensinmotor, sidoprofilen respektive bakvagnen var identiska före dess ansiktslyftning och först på modern tid kommer vi till det mystiska problemet som rör "Badge engineering", bakom varsin emblem och karosserier fick de fyra bli lika som bär men det ser inte ut så förrän krocktestresultaten publicerats, släktskapet var tydligt efter formgivningen lades av Giorgetto Giugiaro och hans svenska högra hand Björn Envall.

I ett inslag från "Top Gear" 2012 om en hyllning till det numera nedlagda märket från Trollhättan kunde programmets förre medarbetare James May säga att Lancias beskrivning på krocktestresultaten var näst intill perfekt, responsen från Saabs ledning ansågs vara otillräckligt, därmed kan samarbetet skäras itu för Saaben hade större dimension på sina aluminiumfälgar, lagt till förstärkningsbalkar inuti dörrlisten och lagt in en stel bakaxel som på en Ford Scorpio för extra spänst i väghållningen då Fiatens 60/40-axeln gav bättre åkkomfort på ojämn asfalt.

Förarplatsen är lite annorlunda med tanke på alla knappsatsers placering, hur klimatanläggningen fungerar eller liknande men jag i andra fall reagerar på hur mjukt stoppade lädersätena var på topputrustade CS eller Aero, man sitter en centimeter högre än i en Alfa 164 och det märktes med all plåt fabriksarbetarna i Trollhättan svetsat då man använde en liknande teknik à la Mercedes eller Audi, baksäteskomforten på sin tid var nästan i paritet med Opel Omega av den senare generationen eftersom det krävdes en större bränsletank i 2.3 liters CS-version med högtrycksturbo och femväxlad manuell låda.

Saab 9000 under sin fjorton år långa karriär var någon slags "Balancing Act" bland tjänsteförare inom olika fackförbund här i Sverige och om jag föreställde mig att vara en anställd inom IF Metall eller GS-facket då är 2.3T-versionen ett bra val men som sagt hade kostat dyrt när den var ny, sammanlagt har cirka en halv miljon exemplar sålt i världen tills den gav upp och lämnat över stafettpinnen till den mer populära 9-5.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar