I detta avsnitt får jag följa hur en av moderna Frankrikes kanske bästa försök på att konstruera en stor sedan med bra väghållning våga utmana de bästa i kategorin.
3. Peugeot 607
Lejonen från Sochaux hade ett bra rykte på att bygga robusta men tillräckligt fina direktörsbilar, ta till exempel 504: an och den var otroligt stark i karosseriet då den kallades för "Kungen av Afrikas vägar", 505 var komfortabel på långa resor och utmanat BMW 5-serien från olika perioder (E28 & E34), 605 var ganska populär både i det verkliga livet och på vita duken med sin kvadratiska look.
Tiden var kommen för Peugeot att släppa modellnamnet 607 offentligt på tidningarnas reklamblad respektive storstädernas anslagstavlor hösten 1999, exteriört kändes den nya karossen rundare, slätare och mer arkitektonisk än sin gamla föregångare, chassit kom från 605: s äldre plattform men använt nya bussningar på hjulupphängningssystemet, framvagnen lånade lite drag från småbilen 206 med de större så kallade "kattögon", sidoprofilen innehöll ett fint mejslat huvudkontur som sträcker sig till C-stolpens ände där baklyktorna låg på slänt och aktern är lite revolutionerad eftersom detta var Peugeots första bil att använda en motoriserad baklucka, om chauffören skulle få direkt access till skuffen så måste man trycka på nollan i mitten på modellsiffran, lägg ner portföljen och tryck på den röda knappen för att stänga automatiskt.
På insidan har Peugeots designavdelning format vagnens nya instrumentering med inslag av krom, mätarklustret är logiskt utformade och lättavlästa, luftutblåsen i mittkonsolen sitter på en infälld panel där varningslampans knapp och navigationsskärmen har sin bas, underifrån hittar man bilradion med CD-växlare, automatisk klimatanläggning, en växelspak antingen manuell eller automat och invid handbromsen hittar man en liten askkopp respektive armstöd.
Baksäteskomforten är vad som räknas för en äkta direktörsbil, man sitter upprätt men lågt och har tre centimeter mer benutrymme än en samtida Audi A6, armstödet med mugghållare krävs för långa resor inklusive korta färd till jobbet, i de dyrare utrustningsnivåerna var läderklädslarna extra tillbehör om inte Nappalädern verkar kosta tio lax före skatt.
Säkerheten först var alltid ett ledord inom PSA-gruppen, centrallåset var standardutrustad i alla nivåer, mer aktivt är de sju krockkuddarna och däcktryckssensor och det elektroniska stötdämparsystemet hör till det passiva säkerheten för att undvika kraftig krängning på höga farter, under motorrummet hittar man en rad av pålitliga mekaniska underverk, exempelvis en bensindriven V6: a på tre liter länkad med en automatlåda, perfekt för en högt uppsatt tjänsteman i kalibern, tvåliters dieseln på 136 hästar med partikelfilter passar bra som motorvägskryssare vars sexväxlade manuella låda fungerar nätt och jämnt med hårfin precision och till sist kommer vi till mekanikens festtrick, Jaguar-dieseln på 2.7 liter med dubbla turbo, 204 hästar och 440 Newtonmeter tillkom när bilen hade fått en kosmetisk ändring då kofångaren tog med nya dimljus och inslag av krom runtom och den vackert konstruerade motorn håller ganska länge efter första serviceintervallet, cirka 200 000 kilometer för att vara exakt.
607: an har som sagt en mycket bra väghållning med mindre krängning i sidled, styrförmågan känns något mjukare i stadstrafik, skruvfjädringen absorberar ojämnheter mycket väl eftersom dess stora konkurrenter är nu datoriserade (BMW E60 5-serie, Audi A6 & Mercedes E-klass) för luftfjädringen klassades av brittisk biltidning som ohanterlig och funkar inte särskilt bra som den klassiska uppsättningen, sexcylindriga dieseln ur en samtida Jaguar S-Type låter ganska tyst och mjuk på motorvägen och här är anledningen till varför olika direktörsbilar passar rätt sorts chaufför, arkitekter ofta kör en Saab 9-5, bankirer äger en Audi A6, livvakter äger en Merca E-klass, aktieägare rattar en Volvo S80 och som väntat brukar en tredjedel av Europas föreläsare och journalister få en fin körupplevelse bakom ratten på en stor Peugeot.
Dryga tio år efter säljstart har 607: an sålt hela 168 875 exemplar, mindre än vad föregångaren hade mäktat till, svaret på tidsfrågan lyder att det beror på investeringssumman på €560 miljoner men med tanke på den prestigefyllda åkkomforten och modern design är det dags för dem att fasa ut direktörs-Peugeoten respektive 407 till fördel av nya 508 från och med 2010.
Presentationsfilm om Peugeot 607 årgång 1999
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar