Näst på tur i vår Topp 10 lista på E-segmentets bilar är en ovanlig modell som inte ofta konkurrerar med de mest etablerade i klassen.
6. Mazda Xedos 6
Åttiotalet övergick så småningom till tidigt 90-tal när Mazda fick göra sitt första försök att bygga en direktörsbil som borde kunna locka köparna men en finanskris inom konstruktören var bara början på en svårläst story, experimentet började med den Europeiska marknaden och med detta hade kärran delat bottenplatta med mellanklassbilen 626.
Kilformen som dominerade hela 80-talets bildesign var något av en gammal relik, fram till dess är det runda former som gäller med integrering av de smala halogenstrålkastarna och kylargrillens kompakta dimensioner, motorhuven är lång och bred à la BMW men med säregna drag, det fanns ingen huvudkontur på sidoprofilen även om bakvagnen med C-stolpens smala bredd underlättar fickparkering eller backning genom en smal grind före garageingången, invändigt ser förarplatsen inte lika väl utfört som på andra bilar i klassen, alla knappsatser och reglage var ihopsatta på instrumentpanelens översta parti, ratten har en ganska sportig grepp, luftutblåsen sitter lite för lågt, baksätesutrymmet är lite för trångt och skuffen sväljer enkelt två ryggsäckar och tre portföljer.
De flesta ägare valde en Mazda Xedos 6 med en 147 hästars V6: a på två liters slagvolym, 1.6 liters raka bensinfyran däremot inte har den riktiga förfinade vridet på låga varv men körupplevelsen var inte lika bra på motorvägen i den rekommenderade högsta farten, vägegenskaperna höll inte måttet för bakvagnen krängde vilt när nosen bara understyr rakt vid blixthalka, i tävlingssyfte gjorde bilen sin medverkan i BTCC som privatanmäld deltagare 1993 innan fabrikssatsningen 1994 resulterade i en nedläggning då Ford tog kontrollen över Mazda och bilda ett nytt samarbete med koncernen och dess premiummärken.
Efter sju års tillverkning var Mazdas ovanliga direktörsbil en flopp, bara 72 000 exemplar har byggts under tidsperioden 1992-'99 på grund av deras tidigarelagda marknadsstrategi före en potentiell världspremiär.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar