Hondas försök att bygga en superbil testades på flera mulor gjordes först 1984, tanken var att ingenjörerna i fabriken skurit en småbil i två delar, skruvat fast motorn bakom förarstolen och kardanaxeln flyttades till bakhjulen för att resultaten skulle bli imponerande innan presentationen 1990.
Två olika personligheter inom motorvärlden hade varsin huvudroll till denna fasansfulla skapelse, den ena var en trefaldig F1-världsmästare som provkört testbilen runt Suzuka med viktiga parametrar som skickades till dataingenjörerna för att anpassa köregenskaperna, den andra var en designguru som använde chassit till arbetet av McLarens första specialkonstruerade superbil.
Originalet Honda NSX utmanade mot främsta konkurrenterna Ferrari 355, Venturi Atlantique 300 och Porsche 993 men i en tid där V8 och V12 blev mer än bara vanlig i superbilarnas värld gjorde de japanska teknikgenierna tvärtom, de hade lagt in en tvärställd V6: a på tre liter som senare skruvats upp till 3.2 liter och utvecklade 284 hästkrafter eftersom man höll ögonen på chassibalans än rå styrka.
Shigeru Uehara en gång i tiden berättat att designen i originalmodellen var framåtlutad som ett stridsplan, förarpositionen drogs en bit framåt på grund av en bättre sikt samtidigt som bakvagnens höga infallsvinkel ger bättre stabilitet i höga farter.
NSX är en riktig långkörare bland specialkonstruerade vagnar, originalet slutade tillverkas 2005 även om reservdelarna också slutat att tillverkas ett årtionde senare, chassit byggdes för hand i en svår process på en särskild fabrik och jag tycker att den här bilen i vanlig skrud och tävlingsfokuserad fabriksbil är värt en stor förmögenhet på grund av dess medverkan i Gran Turismo-serien.
https://www.vibilagare.se/backspegeln/honda-nsx-var-uppstickaren-som-satte-ferrari-pa-plats
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar