I Modena presenterade Maserati den femte generationen av deras magnifika direktörsbil Quattroporte innan världspremiären på bilsalongen i Frankfurt när den skulle tampas mot Audi A6, Mercedes E55 AMG och BMW M5 med frontmonterad V10: a.
Jag tycker i varje fall att exteriören är otroligt vacker, på BBC: s populära TV-program "Top Gear" hade bilen klassats som supercool med tanke på hur bra den såg ut på öppen väg även om automatlådan var knackig mellan växlarna i manuell läge när basversionen testades 2004, för mig gillar jag en med utförandet Executive GT eftersom den är avsedd för lyx och komfort, användning av trä på ratten verkar vara dyrt men de småsaker som jag gillar mest är läderklädslarna, 19" fälgarna, innertaket av Alcantara och ventilering av förarsätet med massagefunktion, det är ju allt som behövs för en chaufför som skjutsar brudgummen till domkyrkan före bröllopet.
4.2 liters V8: an passar bra på basversionen inklusive Executive GT, maxeffekten låg på 396 hästkrafter, ett par kusar mer än i GranSport medan den sportigare GTS-versionen fick den förbättrade maskineriet på 4.7 liter och 425 hästkrafter, det är ju samma siffror som V8: an på en Ferrari 360 Challenge Stradale och forskarna bytte ut den vanliga växellådan till fördel av en mer förfinad transmission tillverkad av ZF Sachs med sex växlar, styvare hjulupphängning fram och aktiv stötdämpning bak för en bättre åkkomfort på långa resor.
Instrumentpanelen har den igenkända blåa mätarklustret som inspirerats av specialbyggda gatracern MC12 respektive GranSport, navigationsskärmen med CD-växlare och uppdatering av kartor var egentillverkad utan hjälp från sin forna samarbetspartner i superbilens värld, baksätesutrymmet är lika rymlig som på en samtida Audi A6 eller någon annan direktörsbil i marknaden, väghållningen känns mycket följsammare i såväl låga och höga farter, bakvagnen kränger inte så värst mycket vid feldoserade kurvor eller backkrön, diffspärren fungerade riktigt bra om viktfördelningen ställdes in 47 procent fram och 53 procent bak på basversionen men ändrades en aning i GTS-utförandet efter montering av den senaste specifikationens automatlåda.
Totalt har cirka 25 000 exemplar av Maserati Quattroporte (M139) blivit sålda mellan 2003 och 2012, tidigt under 2013 presenterades uppföljaren med interna koden M156.
Här ger Harry Metcalfe en unik inblick på den gudomliga Maserati Quattroporte GTS
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar