Toyota vars tävlingsdivision Gazoo Racing med bas i Köln fick i slutet på januari ställa färdigt sin nytillverkade racerbil på en testkörning i bilsportens mecka Silverstone, man fick byta namn från TS; alltså Toyota Sport och tre siffror till GR plus tre siffror för att förstå förkortningen på tävlingsteamets fullständiga företagsnamn och det funkade perfekt.
Det japanska biljättens första så kallade LMHy-prototyp väger 160 kg tyngre än en motsvarande LMP1: a från fjolårssäsongen, längden är två och en halv decimeter längre respektive en bredare spårvidd på 10 centimeter och mankhöjden ökade med just tio centimeter men under motorhuven ruvar en nyutvecklad maskin med hybridteknik, en 3.5 liters V6 med dubbla turboaggregat som har en maxeffekt på 680 hästkrafter, förbränningsmotorn sänder all kraft till bakhjulen medan KERS-systemet utvecklad av Aisin AW sitter bakom framaxeln, här bak kopplas motorn till en sjuväxlad halvautomatisk låda med hjälp av hydraulik även om tekniske direktören Pascal Vasselon fick säga att bilen är mycket annorlunda än den föregående modellen TS050.
Vägen till en fjärde raka vinst på Le Mans kommer att påbörja i mitten av mars när VM-kalendern går av stapeln efter att 1 600 kilometersloppet i Sebring ställdes in p.g.a. inreserestriktioner.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar