Precis innan aktuell sammanslagning med Fiatkoncernen för drygt en månad tillbaka fick Citroën släppa en ny generation e-Berlingo med trolig orsak till varför säljstatistiken i nyttofordonens segment fallit ned på en historiskt lägsta nivå sedan 2016.
Kanske efter lanseringen kommer Transportstyrelsen reglera om skattesystemet med mycket strängare villkor, därmed kan skåpbilar som inte har den senaste teknologin drabba allra hårdast med försök att sänka koldioxidutsläppen.
Till bilen själv och här finns lite viktiga fakta som jag tagit del av från en kolumn på Vi Bilägare; e-Berlingon har laddningsjacket på vänster bakskärm, räckvidden enligt WLTP-cykeln låg på 27,5 mil, batteriet på 50 kWh är placerad på ett underligt sätt, d.v.s. att forskarna la den under lastutrymmet och stolarna men tekniken är densamma som på Williams F1-bil från 2009 fast vätskekylt då det skulle finnas en värmepump som ger längre räckvidd i kyligt väder, servicegarantin är på åtta år eller ca 16 000 mil och borde garantera 70 procent av batterikapaciteten.
https://www.vibilagare.se/nyheter/citroen-e-berlingo-ar-en-ny-eltransportbil-som-slipper-straffskatt
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar