lördag 13 februari 2021

Världens bästa direktörsbil - Del 6

Dags för ännu ett avsnitt av serien och till listans övre halva där man finner de mest etablerade bilarna i klassen inklusive en modern men dyrköpt kryssare från Frankrikes mest innovativa märke.

5. Citroën C6


Det har ju gått länge sedan modell XM lades ned vädjade Citroëns ledning att koncentrera sig på prisvärda halvkombin respektive MPV: n och lämna direktörsbilarna bakom sig men drömmen om att bygga en stor modern sedan med framtidsvision slog tillbaka, konceptstudien presenterades 1999 efter att designern Jean-Pierre Ploué hade godkänt ritningarna före masstillverkning om nåt år eller vice versa, det dröjde fram till 2005 för Citroën att premiärvisa den fullständiga produkten till journalisternas förtjusning i Genève och se på henne, framvagnen är bred och innehar de små statiska kurvljusen, motorhuven var gjord av aluminium för att minska fotgängarskador, huvudkonturen rör sig från framlyktornas övre ände ner genom C-stolpen där man möter den sluttande fönsterlinjen, alla fyra dörrar öppnar utan pelare och det bästa med Ploués djärva design är såklart den konkava bakre fönstret.

Trots den fina looken exteriört är storyn annorlunda på insidan, förut var sätena i CX och XM mjukt stoppade men här inne i C6: an är stolarna avsedda för total komfort som på en Jaguar S-Type, till skillnad från en S-Type känns instrumenteringen lite science fiction-anda med en smal digital varvräknare i förarens ögonvrå men om man aktiverar bilens head-up display kan farten projekteras via en laserpekare och låta dig köra försiktigt utan att kasta blicken på ena backspegeln, förarplatsens kommandocenter innehåller mycket modern teknik som exempelvis navigationssystemet med årlig uppdatering av vägkartor, CD-växlare, automatisk klimatanläggning i två zoner, handskfack med kylfunktion, elektrisk parkeringsbroms som på en Merca E-klass, avåkningsvarnare och multifunktionsratt med farthållare.

Bland vanligheterna kommer jag ge lite info om utrustningsnivåer och motorutbud, enbart den vanliga 2.2 liters dieseln från en samtida Citroën C5 får kopplas med en vanlig manuell låda, i de ädlare utrustningsnivåerna Business respektive Exclusive kan C6: an utrustas med antingen en klassisk treliters bensindriven V6: a eller en sexcylindrig Jaguar-diesel på 2.7 liter eftersom flera högt uppsatta chefer ville hellre ha dieseln för bränsleekonomins skull, på Frankrikes nationaldag 2005 sågs Jacques Chirac; landets dåvarande statsöverhuvud använda en förhandsproducerad mula av direktörs-Cittran med 211 hästars V6: an under huven följt senare av Sarkozy, Hollande och tills dess Macron i en mörkblå C6.

Körställningen är ganska låg för en direktörsbil som skulle ha konkurrerat en Jaguar S-Type eller Audi A6 för komfort på motorvägarna, med användning av den gashydrauliska fjädringen känns chassit mjukare i såväl låga som höga farter, det är som att stryka en silkesklänning med handflatan, kvalitetsmässigt har växelspakens borstade aluminiumpanel en kristallklar finish, köregenskaperna låg på den rätta sidan för spänstigheten vid kurvtagning inte tar en evighet vid stadstrafik, i ett inslag på "Top Gear" år 2006 rattade Jeremy Clarkson en C6 mot en BMW 5-serie på lösgrusvägen runt travbanan, till slut var Cittran den bättre bilen men efter sju år i den offentliga tjänsten är C6: an fortfarande en välbevarad modern klassiker trots den dåliga försäljningskurvan.

Här provkör Mike Rutherford Citroëns mest präglade direktörsbil

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar