lördag 20 februari 2021

Världens bästa direktörsbil - Del 10

Nu är jag framme på topplistans sista anhalt och idag har jag uppdraget att lägga in en fin historielektion om E-segmentets referenspunkt när det gäller bilköp.

1. Skoda Superb (3T)


Tjeckisk lyx är allt vad som räknas i direktörsvagnens segment, våren 2008 presenterade Skoda den andra generationens Superb på bilsalongen i Genève och baserades på en utsträckt variant av PQ46-plattformen som moderbolaget Volkswagen vanligen använt, föregångaren var bara en Passat med annorlunda grill men i den här karossformen döljer sig en liten hemlighet, aluminiumchassit är någorlunda förstärkt med montering av nya balkar och förlängt kardanaxeln för bättre viktfördelning, längden är 4,8 meter lång, cirka en decimeter längre än tvillingen från Wolfsburg och på tal om designarkitektur är formen runtom mera som pastellmålning à la Gustav Klimt bortsett från den breda huvudkonturen som klingar ner mot C-stolpen respektive den fint mejslade grillen virat i krom och de statiska kurvljusen fram, här bak hade fabriksarbetarna i Kvasiny lagt in en annan finess, det var nämligen så att bakluckan med två olika öppningar gör att denna vanliga sedan betraktas som liftback om man enbart öppnar konventionellt eller som fastback när luckan och bakre vindrutan medföljer.

På insidan kan det speciella kännetecknet för interiörkvalité uttalas som ren perfektion, här i direktörs-Skodan är instrumenteringen lika lätt att använda som i en Passat B7 fast lite annorlunda, knappsatserna och infotainmentsystemet är hämtade från moderbolagets elektronikavdelning, multifunktionsratten känns lättmanövrerad och simplistisk, tygklädslarna är mycket skönare och tål mer komfort på långa resor än de riktigt svindyra lädersätena. över till baksätet och den enda skillnaden jämfört med Passaten är att man har tre centimeter mer benutrymme och gör det enklare för en affärsman att få lite lugn och ro innan jobbet, den främsta parametern som jag inte ofta tjatar mycket om är att den är krocksäker, utvärderare från EuroNCAP hade noterat fem stjärnor i krocktestet med det nya procentuella räkningen, bilen fick höga poäng i både vuxen- och barnskydd men fotgängarskyddet låg på ynka 50 % enligt den officiella rapporten.

Motorutbudet har varierat genom åren beroende på utrustningsnivå, jag har alltid befarat dieselmotorerna på två liter som en potentiell fälla sedan utsläppsfusket nådde stora rubriker på dagstidningarna men jag föredrar 1.8 liters TSI, alltså en turbomatad bensinfyra på 158 hästkrafter i Elegance-utförande, flaggskeppet Exclusive FSI 3.6 var utrustad med permanent fyrhjulsdrift även som kombi men under huven satte en VR6-motor som i Volkswagen Passat R36 fast omarbetad för att pumpa ut hela 255 hästar och från och med 2010 kunde de flesta tjänsteförarna lägga en stor summa på en Superb med tvåliters TFSI-motorn på 197 hästkrafter länkad med en rallyinspirerad sexväxlad manuell låda.

Jag kan inte uppleva en bättre körupplevelse i någon annan direktörsbil än en nytvättad Skoda, mitt första intryck går till den mjuka åkkomforten plus att den elektromekaniska styrningen har en konstant kursändring om man byter fil vid 90 km/h på motortrafikleden, bilen känns mer praktisk i förvaringsutrymmet än i en Renault Vel Satis, mindre överdrivet i kryssningsfart än en Bentley Arnage T, automatlådan är lika slö i reaktionstid mellan växlarna som på en samtida Merca E-klass, den känns lika mjuk i stötdämpningen när däcken har mindre rullmotstånd på ny asfalt och väghållningen är bäst i klass sedan den blev framröstad till "Årets direktörsbil" av tidningen Top Gear Magazine 2009.
Trots den positiva bemärkelsen kan nackdelen spåras till servicekostnaderna på VR6-motorn, de stora pluspoängen gick alltså till hur sköna baksätena egentligen är inklusive extrautrustningen och att den var mer prisvärd än en Volvo S80 med antingen en rak sexa eller en tvärställd V8.

I de sju åren på absoluta toppen räknas andra generationens Skoda Superb som den äkta tjänstemannens mest pålitliga direktörsbil och jag håller faktiskt med, redan i februari 2015 fick stafettpinnen bli överlämnad till generation 3 med interna koden 3V och drog till mer lyx än den föregående bilen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar