I kommande avsnitt har jag chansen att ge en historielektion på en bil som globalt utmanade BMW, Mercedes och Audi om förstaplatsen under tidigt 00-tal men hade en förnuftig försäljningskurva både innanför och utanför EU.
9. Toyota Camry (XV30)
Modellbeteckning XV30 utvecklades av först chefsingenjören Kosaku Yamada, 26 månader senare var designstudien skickad via fax till huvudkontorets nästa våning och till formgivaren Hiroki Metsugi för vidare arbete innan tillverkningsprocessen fick senare registreras till patentundersökning och detta var händelseförloppen som ledde till hur nästa generations Camry på den tiden skulle se ut när XV20 håller på att fasas ut om ett par år.
Som direkt utmanare till en samtida Audi A6 eller BMW 5-serie var framvagnen ganska kort i längd på grund av kabinens utrymme som skiljetecken i parametrarna, luftmotståndet minskade till ett värde av 0.28 och det var det som gjorde att karosseriets dimensioner blir lite längre än föregående modellen och låta mankhöjden växa med 64 millimeter, tekniken var hämtad från Toyotas småbilar och halvkombin med annorlunda karaktär i tillverkningen, bilens huvudkontur sveps från A-stolpens undre del och upp ett litet snäpp för att hålla dörrarnas övre del mycket rent och bakvagnen ser lika prominent som någon annan bil i E-segmentet med baklyktornas kristallklara färger och minimalism.
Interiören andas mycket flärd och extensiv komfort på långa resor, mätarklustret var simplistisk med hastighetsmätaren till höger, varvräknaren till vänster och de två små nålarna infällda för att ge en användarvänlig syn på farthållning, på den dyraste utrustningsnivån kan navigationssystemet kosta flera tusenlappar extra om man väljer en med treliters V6: a och Toyotas egentillverkade femstegad automatlåda, förarsätet är lite för hård på korta färd runt finansdistriktet men en sak är säker att tygklädslar är bara tillgängligt i den billigare utrustningsnivån med manuell låda och baksätena är allt annat än behagligt på långa vägar.
Väghållningen var i klass med BMW 5-serien (E34) på flera aspekter, dels klarade den älgtestet på 70 km/h med full last och mindre tryck i bakdäcken för den var framhjulsdriven medan de tyska konkurrenterna förlitade sig på bakhjulsdrift på grund av viktfördelningen, styrningen kändes ganska svårhanterlig vid höga farter, V6: an på tre liter och 184 hästar låter mycket tystare tack vare ljudisoleringen djupt in på alla fyra dörrlister och vindrutor både fram och bak, bromskraftsfördelaren fungerade otroligt bra på alla väderlekar men lustigt nog kan den potentiella minuspoängen luta sig åt de dyra servicekostnaderna när man ägde en Camry med en sexcylindrig spis.
Slutet på januari 2006 var perioden då Camry XV30: s marknadsandel upphört, dess uppföljare hette XV40 och sålde riktigt bra i Australien, Indonesien, Japan eller varför inte Ryssland där reservdelar och instrumentpanel har tillverkats under licens.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar