Den här veckan är det återigen dags för en liten "trivia" som rör elitidrottens kändisar och idag är det väl klart att jag har uppdraget att skriva tio små fakta om bilracingens Bond fast i gröna arbetskläder.
1. Killen från Camberley i grevskapet Surrey höll på med formelbilsracing i de tidiga åren och vann utmärkelsen "Årets unga förare" i Autosport-galan 1996
2. Hade haft en testförarroll hos McLaren, åkt en stint i det brittiska F3-mästerskapet 1999 ända tills Keke Rosberg; ägaren i Team Rosberg snappat upp honom för en styrning i en Mercedes CLK DTM som varat i två säsonger
3. Sportvagnsracing är hans specialitet sedan Le Mans-debuten år 2003 i en Prodrive-trimmad Ferrari 550 GTS, en krasch stoppade honom och resten av truppen från en kamp om pallen, tog med Colin McRae inklusive Rickard Rydell och slutat trea året därpå
4. Han är starkt förknippad med Aston Martin sedan deras comeback i racingcirkusen som fabriksteam med 007-filmerna att tänka på, hade Sean Connery som favoritskådis och mötte Roger Moore en gång på fabriksvisning flera år senare, på Sarthe-regionen däremot i Aston DBR9: s två första tävlingsår förlorade han mot Jan Magnussens Chevrolet Corvette
5. Äntligen fick han och Sveriges egen Rickard Rydell plus David Brabham sätta käpparna på Corvettens hjul med att besegra dem på bästa sätt anno 2007 i den klargröna DBR9: an, nästa sommar upprepade engelsmannen bedriften men denna gång i Gulf-färgerna
6. Mellan 2006 och '08 fick Darren dubblera sin Le Mans-satsning med BTCC på agendan, tävlat för Seat i tre säsonger om inte han bytte styrning med James Thompson i det första året p.g.a. den sistnämndes VM-satsning, med två fulla säsonger i laget kunde han ta hem fem segrar, ett i Croft och två på Knockhill 2007 och vann första racet i en dieseldriven Seat på Donington Park 2008 med ännu en triumf på skotsk mark
7. Tuffa tag i LMP1 förvärrades till katastrof 2011 då deras nya bil floppade rejält på Le Mans, allvarliga teknikproblem var orsaken till varför Aston Martin Racings satsning i högsta klassen blev kortvarig
8. Efter LMP1-floppen kunde han och Stefan Mücke sluta tvåa totalt i FIA GT1-mästerskapet för tyska Fischer Racing GmbH
9. Två gånger om gästspelade engelsmannen en specifik tävling i V8 Supercars och det skedde på Surfers Paradise i en HRT-bil med James Courtney ombord
10. Bästa insatsen i GTE Pro-klassen ägde rum på Circuit de la Sarthe 2017, han rattade sin Aston Martin V8 Vantage GTE, använde sin lokalkännedom runt den 13.6 kilometer långa landsvägsbanan och på absolut sista minuten fick han åka förbi den ledande Chevrolet Corvette #63 till sin första klasseger på snart tio år
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar