fredag 28 maj 2021

Sagan om Ford Transit

När man till exempel köper en dammsugare och försöka få bort små partiklar från alla golvlister, då behöver man en Hoover, om man skriver med en vanlig kulspetspenna är det en Bic som gäller och om man är en byggentreprenör så behöver du en Ford Transit.

Just det, Fords mest sålda transportbil tillhör bland motorvärldens största ikoner tillsammans Volkswagen Golf GTI, Citroën 2CV, Renault 4, Fiat 131 Abarth, Mini Cooper, Audi ur-Quattro och Peugeot 205 allt i ett led, berättelsen började redan i tidigt 60-tal när motorvägar över hela Europa gör att många pendlare reser längre och snabbare men under sommaren 1965 började Ford Europa anställa erfarna ingenjörer som kan mycket om nyttofordon skapa en ersättare till den redan trötta Ford Thames och tillverka hela lastutrymmet efter en viss mall som exempelvis betongmurarna på Rådmansgatans tunnelbanestation.

Genom åren har receptet på hur bra bilens köregenskaper egentligen är har inte förändrats sedan dess och ässet i rockärmen ruvar i själva chassit, den beter sig som en vanlig personbil och jajamän den har hjulupphängningssystem, motor, växellåda och styrstång ur just en vanlig sedan och kan nå 150 km/h på en raksträcka, snabbare än en småbil mäktar till i stadstrafik, småföretagare hjälpte till att slå en kil ur frontbolagens monopol och var under stora delen av 70-talet det bästa transportsättet att skjutsa musiker från en konsert till en annan.

Idag tillverkas den nuvarande generationen av Ford Transit, den åttonde i ordningen på vissa ställen, karosseriet och hjulupphängningen i turkiska Kocaeli medan hela drivlinan svetsas som byggsats i Southampton, skåpbilen har också varit en vinnarskalle i utmärkelsen "Van of the year", två gånger har den blivit utsedd till årets skåpbil (2001, 2007) även om sina mindre kusiner (Transit Custom & Tourneo Connect) vann varsin titel årgångarna 2013 och '14.

Bara en handfull specialbyggen har tillverkats för att få skjuts på varumärkets väg till racingframgångar, 1985 var ett bra exempel innan Andy Rouse kunde titulera sig BTCC-mästare och ett par år senare använde Jaguars ingenjörer en Transit med motor och växellåda ur en MG Metro 6R4 som senare hänvisar deras drömmar om en modern klassisk superbil nämligen den stora kattens otroligt fina XJ220, i säsong 6 av motorprogrammet "Top Gear" var Transits 40 års jubileum tänkt som en vanlig present men Richard Hammond kom på en plan och det är att ge Jeremy en match, han vände sig till Nürburgring-instruktören Sabine Schmitz som gick bort hastigt för en tid sedan med att utföra ett uppdrag och det var att slå ankarens personbästa på Nordslingan från programmets femte säsong.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar