Utbildade överläkaren tillika f.d. F1-chaffisen Jonathan Palmer var skicklig i testförarrollen inklusive tillfällig tävlingskarriär i högsta divisionen delade med sig de tolv bilar han rattade genom åren.
Tidigt i livscykeln ägde klanen Palmer ett par rymliga Peugeoter men trots att Jonathan hade rallyföraren Roger Clarke som förebild fick han investera en del stålar till att samla på fräsiga Fordar, bland andra en Cortina som sekundär bil, en Escort 1300 GT och första drömbilen som var en Capri 3.0 årsmodell 1973, enligt Jonathan var farsan en rik revisor även om den framtida doktorn var gammal nog att provköra en gammal Morris Minor skåpbil.
Nästa bil var en Marcos, den bil som gjorde honom till läkarstudent i centrala Londons periferi i och med att han klarade av körprovet på en handling-bana vid Brands Hatch och detta var den första racerbilen som han tävlade i så pass ring ålder följt av Formel 3-bilen Ralt RT3, civila men toksnabba Volkswagen Golf GTI av den första generationen, F2-bilen Ralt RH6/83 och första bilen bort från F1 var Le Mans-vinnande sportvagnen Porsche 956.
Jonathans gamla reklamagent hade köpt en svindyr Mercedes 500 SEC till honom bara för lite extra PR-trick men aldrig använt den emellan F1-racen runtom i Europa, Jean-Claude Migeot-designade Tyrrell 016 var bilen som förde honom till en magnifik femteplats på Monacos Grand Prix 1987 där han använde en bra chassibalans och en del rå styrka i Ford V8: an utan att få kronisk understyrning, McLaren MP4-5B från 1990 var en tjusig bil att åka, Hondamotorn hade mer vrid än Fordmotorn som satt bakom Jean Alesis Tyrrell från samma årgång men testteamet från Japan spenderade arton månader på att fintrimma deras prototyp till den aktiva stötdämparsystemet, halvautomatiska lådan och V12: an på löpande band.
McLaren F1 enligt honom var "skrämmande" trots att han spenderade tusentals kilometer med forskning och utveckling, på testanläggningen i Nardò uppmättes toppfarten på 382 km/h samtidigt som han avgudade dess formgivning och skönsjungande V12-motorn från BMW, i dagsläget kan BMW vara det stora samtalsämnet när vare sig körskolans M3 eller den mer civila 330d Touring var tillräckligt bra sedan han tros finna en blandning mellan minimalism och körglädje, hemma i garaget är en Caterham Super Seven ganska lätt att meka, en modern Abarth 595 som aldrig går till salu, en Ferrari 599 GTB Fiorano otroligt kul att köra och slutligen lite gör det själv-byggen som en egen 250-kubiks kart med fyrväxlad låda ur en trehjulig bil från tidigt 70-tal.
https://www.autocar.co.uk/car-news/features/my-life-12-cars-uk-circuit-boss-jonathan-palmer
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar