Det var soligt och varmt i Northamptonshire söndagen 15 maj 2005 när Silverstone TT firade 100 års jubileum då första upplagan av Storbritanniens högklassiga biltävling instiftades 1905, trots det fick Aston Martin Racing göra mästerskapsdebut i Europa med deras nya DBR9, framlidne deckarförfattaren tillika veteranbilsfantasten Ian Fleming kunde ha blivit stolt över aktören Prodrives arbete på fabriken.
Bossen Dave Richards var på plats i anrika Silverstone för att se de gudomligt vackra klargröna bilarna på första startled innan röda lampan växlas till grönt, de båda ekipagen som består av Peter Kox och Pedro Lamy i bil #29 respektive Darren Turner och David Brabham i bil #28 var redo för utmaningen över 500 kilometers tävlingsdistans som genrep till Le Mans 24 timmars efter klassegern i Sebring.
Efter cirka två timmar eller 134 inräknade varv beroende på formatet som FIA tillämpar blev dubbelsegern kortvarig, de båda fabriksnya Aston-bilarna får inga poäng tilldelade på grund av reglerna som säger att enbart kundleverantörsteam har rätten att skaffa fördelen i poängsystemet, tävlingssegern gick till Vitaphone Racings italienska förarpar Tomas Biaggi och Fabio Babini; Maserati-dominansen fortsätter med Andrea Bertolini och Karl Wendlinger på en fin andraplats för monegaskiska JMB Racing och den andra Maseratin i Vitaphones färger tar tredjeplatsen när tysken Michael Bartels delade styrning med DTM-stjärnan Timo Scheider som tog ett sabbatsår från tävlande i Europas tuffaste standardvagnsmästerskap.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar