Jag kunde lika gärna ha en ultimat körupplevelse i en sportsedan som har bra glid i kurvorna, en god acceleration, en potent motorljud som en racerbil men efter att man vridit nyckeln i startläge den spinner som en sovande katt, bilen i fråga är en vardaglig klassiker från Peugeot med ordspråket "Vinn på söndag, sälj på måndag" och hennes namn är 405 Mi16, coolt.
Hösten 1987 presenterade Peugeot en fin sportsedan designad av Pininfarina, bolaget som utvecklade den nu populära Peugeot 205 GTi, framvagnen ser densamma som i en vanlig 405 men adderat en lägre men bredare frontspoiler för att få plats med de gula dimljusen, 405 Mi16 var igenkänd från den röda loggan på bakluckans övre hörn på höger sida, plastlisterna fick mer glans i form av smala aluminiumstänger runt om, 14" fälgar i lättmetall och från och med 1990 kunde 15" fälgar gjord av magnesium ges i Mi16 X4 vilket var versionen med permanent fyrhjulsdrift.
Trots att den inte var i samma prislapp som en BMW E30 M3 är instrumentpanelen, tygklädslarna och byggkvalitén identisk om inte tillägget på lädersäten blivit dyrköpt, 1992 fick hela interiören ändra form med större luftutblås, en digital klocka, ny mätarkluster, samma sportratt, mindre reglage för klimatanläggningen, ny växelspaksknopp ända sedan växellådan från Hewland förblev densamma och bilradion sitter gömd bakom en liten lucka och gör det svårt att stjäla liksom knappsatsen för kodlåset, tala om tidsenlig teknologi från det gamla goda 90-talet.
Vad är vitsen med en Peugeot som ger god väghållning, ja i flera saker, kort och gott känns styrningen ganska rapp och spänstig, framvagnen var lite överstyrd på vissa ställen men jag varnar alla 405-ägare att grov understyrning förstör stötdämparnas bussningar en aning, i vanlig trafik är den lugn och civil medan man lyssnar på några fina låtar som exempelvis "Désenchantée" av Mylène Farmer om jag ska ta mig till Val d'Isère i god tid på skidsäsongen, stå vid målfållan och heja på världens elit i alpint.
På racerbanorna var 405 Mi16 en lätt bil att underhålla men också sållat fram lite kändisstatus i BTCC och andra standardvagnsmästerskap runtom i Europa, killar som Rob Gravett, Simon Harrison, Patrick Watts, Yannick Dalmas och Laurent Aiello har kört en Peugeot 405 och vunnit publikens hjärtan, inte minst i fabriksfärgerna på Franska mästerskapet 1994 men vackrast när det gäller färgsättning spåras tillbaka till 1995 då Patrick Watts hade stått på pallen i supersnabba Thruxton med den rödvita 405: an utvecklad av Peugeot Sport UK i Coventry ledd av stallchefen Mick Linford.
Som slutsats kan pluspoängen inrikta sig på den mjuka passagen mellan växlarna, åkkomforten, motorprestanda, väghållningen och en framvagn som funkar otroligt bra men nackdelarna vänder mot överstyrning på blött väglag, brist på reservdelar, mattade bromsskivor och problematik i motorns interna delar såsom slitna vevstakar och ventilfjädrar, på senare år är 405: an i sitt sportiga utförande en bra bil att köra på vanlig landsväg respektive racerbana och för att ge lite extra krydda är en vacker bild på bilen värd tusentals ord, det är därför jag ska hylla en gammal klassiker med imponerande köregenskaper.
Presentationsfilm om Peugeot 405 Mi16 med f.d. F1-stjärnan Martin Brundle
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar