Det var länge sedan jag såg höjdpunkterna från VM-cirkusen i rally på Eurosport respektive SVT då bilarna såg ut som vanliga halvkombin eller sedaner med specialtillverkade stötdämpare och bussningar innanför, vid millennieskiftet hade franska bilar dominerat sporten med Peugeots återkomst till toppen respektive grannen Citroëns fullständigt statistiska rekord på olika typ av underlag men bara en bil som lyfte blickfånget bland fansen vid sidan av de stängda vägarna var en grönvit Skoda Fabia WRC.
Bilen i fråga var betydligt mindre i storlek än den gamla Octavia som debuterade redan säsongen 1999, var ännu snyggare i alla vinklar än föregångaren men fortsatt svårstyrd på asfalt än den lättmanövrerade och slanka Cittran, säsongen 2003 var den sista droppen för Octavian i kalenderårets första halva, den fortsatte att plocka viktiga poäng med Toni Gardemeister och gamle världsmästaren Didier Auriol men ända sedan den nya Fabia WRC gjorde sin jungfruresa i ADAC Rally Tyskland sent i juli månad var tillvaron fortsatt tufft för det tjeckiska fabriksteamet, båda sina bilar bröt tävlingen direkt; Auriols motor gått sönder på specialsträcka 7 och Gardemeisters drivaxel fick en rejäl törn, som bäst under andra halvan av 2003 var placeringarna utanför Topp 10 inte vad som förväntats för en ny bil att äntra scenen.
2004 var ett sabbatsår för Skodas fabrikssatsning men räckte till de första förarpoängen innan de kom tillbaka med ett gott ingrepp, till er som kom ihåg Akropolisrallyt 2005 var Skoda nära att producera en överraskande laginsats sedan Armin Schwarz slutat trea i Kenya 2001, tysken var långt bak i tabellen samtidigt som Janne Tuohino bröt alltför tidigt med elektronikfel men i början på andra tävlingsdagen vid slutet av den nionde specialsträckan hade Jani Paasonen; den man som skall tilldela Skoda deras första märkespoäng på länge fått välta sin bil med tre kilometer kvar till sista kontrollpunkten, en svår första halva av 2005 följdes upp av en ännu tuffare slut på säsongen, äntligen fick inhopparen Colin McRae kliva in och tackla de leriga vägarna på Wales Rally GB, fixade Skodas första märkespoäng i evenemanget som skakats av kartläsaren Michael Parks bortgång efter att Markko Märtins Marlboro-sponsrade Peugeot hamnat i sniskan och ramlat in i en gran, fabriksteamets löfte om att klå en av de fyra stora biltillverkarna fick ett abrupt slut i de australiensiska lösgrusvägarna, meckarna i Skodas serviceområde sa till sportchefen att diffen på Colin McRaes bil är för svår att reparera och därmed får skotten att kasta in handduken efter ett bra inhopp som fabriksförare, detta var berättelsen om Skodas tuffa år mot de stora i WRC.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar