I en kolumn skrivet av Vi Bilägares Erik Söderholm är Mercedes på väg att konstruera en ny generation Citan samtidigt som familjeversionen T-klass gör entré.
Stuttgarts bidrag mot storsäljarna Citroën Berlingo, Peugeot Rifter, Opel Combo och Volkswagen Caddy var en gång bara en Renault Kangoo i dyr kostym men enligt en exklusiv artikel från brittiska Autocar kunde skåpbilens projektledare Dirk Hipp säga att bilen utvecklas från början som en väsentlig Mercedes istället för att anpassa en befintlig design från konkurrensen.
Mest intressant är att den nya Citan respektive T-klass kommer dyka upp som elbil med bokstavskombinationen EQT, en ny medlem i Silverpilens familj av EQ-modeller men än så länge hålls uppgifterna om räckvidd och kraftåtgång hemligt, bilen delar teknik med tvillingen Renault Kangoo Z.E. och lär så småningom tampas med Peugeots e-Rifter och koncerntvillingen Citroën e-Berlingo.
För mindre än två månader sedan testades en prototyp av nya T-klass på prov i Sindelfingen med ett utvecklingsprogram på agendan, inte bara det utan kärran testkörs på olika typ av underlag och väderlekar, till exempel extrem kyla i Arvidsjaur eller mitt i hettan på Saharaöknen, från och med nästa år kan den nya T-klass säljas i både standardkaross och lång hjulbas beroende på utrustning men interiördetaljerna hemligstämplas i väntan på patentering från Daimler AG: s nyckelpersonal inklusive VD: n Ola Källenius.
Samtidigt fick skåp-Mercans tvillingsyskon Renault Kangoo III släppa sina uppgifter kring motorutbud, ingångspris på respektive utrustningsnivå, automatlådan kommer nog finnas på dieselversionerna om inte den dyraste utbudet med 130 hästars bensinmaskinen kan utrustas med en automatisk växellåda istället för just en 6-växlad manuell, infotainmentsystemet förblir standard på alla utrustningsnivåer och tyvärr kan navigationssystemet förpassa sig bland tillbehören för det kostar mycket dyrare.
https://www.vibilagare.se/nyheter/mercedes-eqt-blir-en-eldriven-familjebuss-premiar-2022
https://www.autocar.co.uk/car-news/new-cars/first-drive-2022-mercedes-benz-citan-prototype-review
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar