fredag 7 maj 2021

En mer uppvuxen 308

Det har gått mindre än tretton år sedan första generationens Peugeot 308 såg dagens ljus, nästa generation blev mångt och mycket en populär volymbil trots hård konkurrens från andra märken och även från motsatt håll med crossoverns framfart, så sent som i mitten av mars fick det svåra tredje albumet i 308: s historia släppas offentligt på tabloiderna.

Formgivningen känns nästan identisk som föregångaren men med små undantag, grillen har vuxit i bredd och utseende för att få plats med den retroinspirerade logotypen, sidoprofilen har fräschats upp en aning liksom en förbättrad aerodynamik, bilen är 11 centimeter längre än föregångaren men cirka åtta centimeter längre än den nya Volkswagen Golf, axelavståndet utökas på grund av dess strävan för diverse modern teknik som exempelvis användning av KERS till laddhybridversionen, eftersom bilen klassas som delvis elektrifierad kan bränsleförbrukningen och koldioxidutsläppet bli sänkt till förnämligt låga nivåer, prestandamässigt kommer den starkaste av laddhybriderna nå maxeffekten på 290 hästkrafter med ett kombinerat vridmoment på 360 Newtonmeter och lite framåt i tiden kommer den kraftfulla 308 PSE finnas på handlarna trots att den tappar 51 liter i bagageutrymme.

Interiören har exakt samma karaktär och form som Star Wars-temat i mellanklassbilen 508, ratten är identisk som i resten av modellskaran med Peugeots revolutionerade i-Cockpit med digital display, knappsatserna är hämtade från 508: an, infotainmentsystemet ställdes upprätt men inte på slänt som i den dyra sedanen, kupéfilter, dörrlister i konstläder, backkamera, uppdaterad körassistans, Blind Spot Information System och en ny typ av röststyrning finns som tillval om man köper en ny 308 med vanlig förbränningsmotor men en grej som jag kritiserar är varför fick Peugeot kopiera Fords GT-logga ingraverat på rattkransen, jag tror att orsaken ligger bakom Peugeots nya marknadsimage, kanske kommer jag sända ett klagomål till Reklamombudsmannen och förklara hur detta hade skett.

https://www.vibilagare.se/nyheter/peugeot-308-far-ny-design-och-kommer-som-laddhybrid

https://www.teknikensvarld.se/nyheter/bil-och-trafik/elbil-laddhybrid/nya-peugeot-308-officiell-tva-laddhybrider/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar