Ford Europas ledning fått det officiella beskedet att mellanklassbilen Mondeo kommer att försvinna från marknaden våren 2022 till tjänstebilsägarnas dystra besvikelse.
Ända sedan modellen ersatte Sierra 1993 fick en del politiker inklusive Storbritanniens f.d. statsminister Tony Blair skifta fokus på den s.k. Mondeo-mannen, anagram till Essex-mannen gällande bilens försäljningskurva, populariteten kickade igång med först BTCC-satsningen under andra halvan av 1993 med full blick på säsongerna 1994 och '95 med Kelvin Burt och Paul Radisich i fabriksteamet, 1997 var toppåret i Fords modellprogram då Mondeo, Fiesta och Galaxy hade sålt mer än exempelvis en Renault Laguna men sedan kom det ofattbara.
I Frankrike konstaterades att hälften av Mondeo-ägarna övergick till en Peugeot 406 på grund av dåligt skruvade topplock på sina dieselmotorer, I Sverige inte minst klingade Volvo S40 på högsta tonen när en viss Rickard Rydell överkörde konkurrensen på tävlingsbanorna 1998, tyskarna däremot föredrog en Mercedes C-klass (W202) som förstahandsval, italienska tjänstebilister fick hellre välja den mer karismatiska Alfa Romeo 156 för att anpassa kavajen och slipsen men börsmäklarna verksamma i centrala Londons finansdistrikt tyckte att det är för sent att ta tillbaka förstaplatsen i säljstatistiken då den paxades rätt så oväntat av BMW 3-serien eftersom bajrarna hade en bättre stamtavla inom standardvagnsracing.
Modellens två senare generationer har blivit dyrare, mer exklusivare, mindre vettiga i servicekostnader och kunde ha vevat en slangbella genom Opel Insignias vindruta men också slängt bort Peugeot 508: s elkablar ur en Star Wars-film, tyvärr precis som jag sa när Mondeo får sin saga avslutad kommer de större men flexibla Ford S-Max respektive Galaxy fortsätta tillverkningen som vanligt.
https://www.teknikensvarld.se/nyheter/bil-och-trafik/ford-mondeo-laggs-ned/
https://www.vibilagare.se/nyheter/ford-slutar-tillverka-mondeo
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar