torsdag 23 december 2021

Bilindustrins kultförklarade ögonsten

I en tid där en bil gjorde det direkta steget från en vanlig färdmedel till kulturell ikon är det bara ge en fin hyllning, på brittiska Autocars redaktion klargjorde kolumnisten Ronan Glon att en vanlig bilist behöver inte bry sig om aerodynamisk effekt, vridmoment eller extra traction ur däcken och en parkerad bil är ju nästan som att glo på vitvaror i elektronikkedjan, här kommer en lista på några bilar som kultförklarats i historieböckerna.

Bubblan från Volkswagen var inte direkt min favorit ur barndomen men kultförklarats av en klar anledning, den blev en stor filmstjärna under smeknamnet Herbie, ja den lilla tävlingsbilen med startnummer 53 på reklamfoldrarna.

Störst uppmärksamhet gick till Citroën vars 2CV hade vandrat en brant väg till toppen av popkulturens kändisstatus, många 2CV-ägare fortsätter att traska fram till olika bilträff runtom i Frankrike och glasyren på tårtan stavas med tre siffror när Agent 007 i "Ur dödlig synvinkel" sågs ratta en gul 2CV mot hantlangarna i sina direktörsbilar.

Folkabussen började sitt liv som nyttofordon innan populariteten sköt upp i höjden under 60-talet, liksom Bubblan hade Volkswagens kultförklarade vagn blivit en s.k. "Collector's item" och vad som är paradoxalt med den här bilen kan vara på väg att kosta sexsiffrigt om man hittar en i gott skick.

Hundkojans popularitet växte från att vara en ekonomivagn för fyra personer till popkulturens bästa transportmedel, varje bandmedlem i Beatles på 60-talet hade ägt en sådan, blev bilindustrins stora skådespelare plus modeikon och i rallyvärlden hade Paddy Hopkirk sopat spåren i Monte Carlo.

Volvos 200-serie var tänkt som en murbräcka på Europas alla racerbanor under mitten av 80-talet, vann EM i standardvagnar och DTM i en och samma tidsperiod (1985) och målades i vitt med olika nyanser av blå som tyder på märkets fabriksfärger, f.d. Bathurst-vinnaren John Bowe fortfarande äger en 240 Turbo och använder den i historisk racingsammanhang.

BMW E30 M3 är den första gatlegala racern som vi bilfantaster oftast gillar, på vanlig landsväg har den fyrcylindriga bensinmotorn på 2.3 liter en civil kraftåtgång på 280 hästar och ute på världens permanenta banor är M3: an omåttlig populär bland kända tävlingsförare i kalibern; Frank Sytner, Will Hoy, Johnny Cecotto, Roberto Ravaglia för att nämna några har kört den här bilen till segrar i BTCC och DTM.

1989 presenterade Mazda en tekniskt översatt uppföljare av den klassiska brittiska sportbilen, när den japanska firmans direktörer kom på idén att använda termen "Jinba ittai" som betyder ungefär "Enkelheten mellan häst och ryttare i perfekt harmoni" var ingrediensen till att bygga en bra roadster med god pålitlighetsrekord helt okej och så småningom blev modell MX-5 en jättesuccé.

Om du ville ha en fyrhjulsdriven "Homologation special" är Subaru Impreza det bästa exemplet, bilen är rallyentusiasternas favorit när jag som barn såg Colin McRae på TV åka på tvären i en blå bil med guldpläterade fälgar och vinna de flesta rallyn i kalendern.

Fem cylindrar med turbo, 310 hästkrafter och sex kugghjul i sprängkåpan, det är så man tänker när du hör orden Audi och RS2 Avant, en modern klassisk herrgårdsvagn med hissnande motoreffekt kändes lite lågmält men jösses vilken bil, det är ju nästan som att köra en Ur-Quattro fast i glestrafikerad väg och det var därför som rallybilens gener finns fortfarande kvar på senare år, en äkta samlarbil på långa vägar.

Gamla Alpine A110 har sedan 2017 fått ett nytt ansikte genom att bygga en modernare version av den bil som Jean Ragnotti kört på landsvägarna i rallysammanhang, kultstatusen växte samtidigt som Alpine Eurocup bildades för att återfå märkets intresse till racerbanorna och enhetsklassen blev så småningom en succé precis som det var för många år sedan.

https://www.autocar.co.uk/slideshow/cars-are-cults

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar