lördag 4 december 2021

LMDh härnäst för Alpine

På ett styrelsemöte i Paris vädjade Renaults ledning att Signatech Alpine från och med 2024 kommer använda deras nya LMDh-vagn med en fyraårig målsättning även om de fortsätter att driva Rebellions gamla LMP1-bil, därmed får Renaults prestandadivision göra sällskap med Porsche, Audi och BMW att vända sig till en lämplig konstruktör för jobbet, i VM-nivå kommer Alpines bilar att finnas i samma veva som prototyperna i LMHy-klassen och kanske tampas med de stora i startfältet (Peugeot, Toyota, Ferrari, Mercedes-Benz och Team Glickenhaus).

Signatech Alpines långsiktiga satsning kommer ha nästa generations LMP2-chassi som en viss mall med några få undantag, till exempel en egentillverkad MGU-K länkad med en motor byggd av Renaults anställda på fabriken i Viry-Châtillon medan designteamet på F1-stallets fabrik i Oxfordshire hjälper till med aerodynamiken och tillkännagivandet togs fram redan dagen efter att man fått konstruktörens bilmodell A110 på display tillsammans med en tävlingsversion av samma modell inklusive deras F1-bil A521 och konverterade LMP1-vagn, ett stort steg framåt i utvecklingen får man väl nog säga.

I en artikel ur dailysportscar.com klargjorde Alpines ordförande Laurent Rossi kring hur bolaget fått underskatta sitt image ur deras privatkunders synvinkel med utökad ambition inom motorsportens värld även om man satsade fullt i olika disciplin (F1 & långloppsracing), på exakt samma kolumn hade Signatech Alpine-bossen Philippe Sinault sagt att hans tävlingsstall var jättestolta över att ha valt Alpine som samarbetspartners sedan 2016 med inblandning i långloppsracingens kungaklass och det har representerat kulmen på en delad projekt som startades för drygt åtta år sedan, efter cirka 32 år som utbrett verksamhet kommer Philippe se framemot utmaningen i ett varumärke som lever för att tävla med ren vilja till att bli bäst i klassen överlag.

http://www.dailysportscar.com/2021/10/05/alpine-confirm-fia-wec-entry-with-lmdh-car-from-2024.html

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar