fredag 17 december 2021

Mazdas hätska Grupp C-debatt

I en kolumn som bilforumet V8 Sleuths frilansjournalister utfärdat hade man uppdagat införandet av Mazdas Wankelmotor till Mount Panorama som orsakat ett ramaskri under tidigt 80-tal, inte minst när en viss RX-3 gjorde entré 1977 som första produktionsbaserad tävlingsbil med Wankelmotor.

RX-7: an var som sagt en skandalomsusad bil när den kom till mästerskapskalendern 1981 trots alla dispyt över hur laglig alla beståndsdelar kommer vara, debatten skedde i två långa år innan bilen godkändes av FIA och blev Grupp C-erans kanske mest spegelvända scenario, föraren själv Allan Moffat tystade kritikerna när han förde sin fabriksbyggda Mazda RX-7 till ett mästerskapstitel och två långloppsvinster på Sandown även om den japanska konstruktörens vision att vinna på Mount Panorama gick i kras, tre år senare gick RX-7: an i pension då införandet av Internationella Grupp A-regeln tog fart säsongen 1985.

Mazdas dåvarande förbundskapten Allan Horsley berättade många år senare om hur planen att skapa en tävlingsbil byggd på en serieproducerad Mazda med en femliters V8 ur en Ford XD Falcon, projektet hade skett i full hemlighetsmakeri på Moffat Racings lagerlokal utanför Melbourne, motorn placerades perfekt likaså växelspaken och transporterat mulan till Sandown för en provkörning.

Därefter kom de dystra nyheterna, utvecklingskostnaderna var skyhöga och Mazdas VD stationerad i Japan valde att riva kontraktet med Moffat Racing och mulan konverterades tillbaka till en kostnadseffektiv direktörsbil, tävlingsmänniskan från Kanada tog ett sabbatsår innan han återvände till Bathurst som tillfällig lagkamrat åt sin största rival Peter Brock år 1986 för Mobil 1 Dealer Team.

https://www.v8sleuth.com.au/moffats-lost-plan-to-race-a-v8-engined-mazda/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar