torsdag 16 december 2021

Rekordhöga böter efter rättegång

Franska biltidningen L'Argus skrev på sin kolumn att tyska bilfirman Opel tvingades betala en astronomisk bot på 65 miljoner Euro i en statlig åtalsprocess som rör manipulation av dieselvagnars koldioxidutsläpp.

Källan till fallet nystades upp redan för mer än tre år sedan när Tysklands federala transportmyndighet KBA pratade med någon av Opels högt uppsatta direktörer om en eventuell utsläppsfusk på berörda dieseldrivna bilar tillverkade mellan 2013 och 2015 under General Motors kontrollering innan firmans affär med PSA bröt ljudvallen, ledningen avbröt styrelsemötet i Rüsselsheims huvudkontor då närmare 100 000 bilar återkallades världen över, rättegången pågick i ett par år tills det avslutades med att en federal rättsskipare dömer firman till rekordböter.

Bedrägerianklagelserna borde ha förvärrats som Volkswagen gjorde från och med de första stora rubrikerna nådde hela bilvärldens medienätverk, efter att ha bett ägarna om kompensation är åtalspunkterna snart ett minne blott men franska hovrättens jurister var inte klara ännu med missödet kring dieselfuskets offer, klagomålen mot Peugeot och Citroën ledde till risk för böter likaså Renault och Åklagarmyndigheten fortsätter med att ge svar på de konkreta åtgärder om utsläppsfuskets dramatisering.

För en månad sedan anklagades även Daimler AG för utsläppsfusk på sina dieselmotorer ur en artikel från Teknikens Värld, en advokatbyrå baserat i Detroit gav tyske mjukvaruexperten Felix Domke ett tips angående rutinkontroll av kväveoxidutsläpp ur en Mercedes E-klass registrerad tidigt januari 2016, motorn i fråga är en sexcylindrig diesel på tre liter med interna koden OM642 och rapporten publicerades offentligt av Deutsche Umwelthilfe. I blanketten föreslog en federal åklagare att motorn innehåller åtta olika anordningar som är olagliga och okända, sex av dem berör den selektiva avgasreningen (SCR) medan de två övriga förknippas med EGR och Jürgen Resch sa att insiderrapporten om avgasfusket handlade om att utöka vinsten på miljömedvetna invånares bekostnad och riskerar dieselbilar med manipulerade föremål få körförbud eller återkallelse för vidare åtgärd.

Tysklands Transportstyrelse (KBA) däremot skickat ett pressmeddelande enligt en exklusiv artikel från Automobilwoche då man var medvetna om dessa nederlagsenheter, delarna har kontrollerats och inte funnit någon fusk överhuvudtaget.

https://www.largus.fr/actualite-automobile/dieselgate-opel-paie-65-millions-deuros-damende-en-allemagne-10751396.html

https://teknikensvarld.se/nyheter/bilbranschen/opel-far-bota-650-miljoner-kronor-for-dieselfusk/

https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-och-trafik/mercedes-anklagas-for-mer-fusk-i-dieselbilar/


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar