Inför årets upplaga av Repco 1 000 på Mount Panorama kommer jag muttra på en signifikativ story från tre decennier bakåt i tiden och till "Det stora racet" anno 1990, flera experter hade tippat på DJR att försvara titeln från 1989 fast med Paul Radisich i sin Bathurst-debut eller sannerligen Jim Richards i en då sprillans ny Nissan R32 GTR, en fabriks-Holden som segrare är knappast det rätta svaret på tidsfrågan efter att ha kvalat sexa på lördagseftermiddagen och lär få det knepigare när det var tävlingsdags nästa morgon.
Trots en svag utgångspunkt med färre antalet hästar än de turbomatade kärrorna hade flera Fordar inklusive R32: an trimmad av Fred Gibsons stall kantats av tekniska problem plus risk för punkteringar, men Allan Grice och hans gamla partner Win Percy körde vidare utan trassel och för första gången sedan 1987 har en V8 besegrat en rak fyra över 161 varv och ledde till att Holden Racing Team vinner sitt första Bathurst som fabriksstall då den grundades av skotske mogulen Tom Walkinshaw inför standardvagnssäsongen 1989.
Vinnarbilen är en Holden VL Commodore Group A med chassinummer TWR 023 eftersom den byggdes på Walkinshaw-fabriken i Leafield på grevskapet West Midlands, hela chassit med beståndsdelar som differential, motor, krängningshämmare och växellåda har fraktats till Australien med transportflyg inför deras första närvaro på Mount Panorama 1988 under Holden Special Vehicles identitet, två år senare har chassit numrerats om till TWR 025 till långloppen och tvingats vinna minst ett viktigt race innan modellen går i pension till fördel av VN Commodores utveckling som potentiell utmanare till Ford Sierra Cosworth respektive de alltför starka Nissan-bilarna, idag är Win Percys och Allan Grices Holden VL Commodore välbevarad i gott skick som museiföremål även om den köptes 2016 av Eggleston Motorsport.
https://www.v8sleuth.com.au/against-the-odds-holdens-most-unexpected-bathurst-win/
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar