tisdag 14 december 2021

Castrol Cougars - Hur gick det sen?

Det har ju gått 23 år sedan man sist såg ett satellitlag inom Perkins Engineering att delta i V8 Supercars och sagan bakom "Castrol Cougars" har dokumenterats av frekventa tidningsprenumeranten Brendan Daly med hjälp av australiensiska motorsportens historiker Aaron Noonan.

Idén bakom att bilda ett lag med en kvinnlig förarduo plus två reserver (Kim Watkins & Michelle Fielke) togs fram av racingproffset tillika teamchefen Larry Perkins via en intervju med titelsponsorns marknadsagent; vad Brendan Daly lagt märke till var att den bil som pinglorna körde hade en produktionsbaserad Holden V8 som Perkins vann Bathurst med 1993 då alla VR och VS Commodores tävlade med Chevrolet-motorn och färgsättningen är annorlunda jämfört med veteranens klassiska foliering på sin bil.

Tävlingshistoriken säger att den bil som de unga tjejerna på den tiden hade kört var Larrys vinnarbil från 1995 som han delade med Russell Ingall; ja en Holden VR Commodore som konverterats till en VS i 1997 års specifikation innan den restaurerades tillbaka till originalchassit som sitter fortfarande kvar på museiutställning sedan dess.

Castrol Cougars debut i V8 Supercars skedde på Lakeside Raceway i mitten av juni 1997 när laget anställde en ung Kerryn Brewer till det första av två deltävlingar som deltidschaufför innan kollegan Melinda Price körde i Perth respektive finalen i Oran Park, ja och Kerryn var bara 22 år gammal då hon gjorde sin första lyckade tävlingshelg genom att plocka viktiga poäng inför långloppen på Sandown och Bathurst.

I hällregnet på Sandown Raceway i loppet över 500 km hade det kvinnliga paret legat på en elfteplats som bäst innan generatorn överhettades men kom tillbaka starkt och slutade som 17: e bil i resultatlistan, deras Bathurst-debut var ganska lyckad ska jag säga trots att de startade längst bak i fältet, efter sex långa timmar fick både Kerryn och Melinda hålla sin VS Commdore i trim och avslutat Primus 1000 Classic som tolva, ett år senare kunde de närvara både på Sandown och Bathurst genom att förbättra sina resultat, fjortonde respektive elfte slutplacering.

Medietricket att anställa kvinnliga förare upprepades sensommaren 2001 när GRM vars ägare Garry Rogers valde Leanne Ferrier som Paul Dumbrells partner i en Valvoline/Repco-sponsrad Holden VX Commodore och skopat fram sina första mästerskapspoäng tillsammans på Queensland 500 efter en kontroversiell avslutning, många år senare blev det Bathurst-debut för schweiziska Indycar-stjärnan Simona de Silverstro och hennes lagkompis inför 2015 års upplaga av Supercheap Auto 1000 var som sagt Renée Gracie vid sidan om depåinfarten.

Hur gick det sedan för Melinda och Kerryn? Ja, i september förra året öppnade Melinda Price upp på V8 Sleuths podcast sin tid inom produktionsracing genom kamratskapet med f.d. F1-världsmästaren Sir Jack Brabham, hennes möten med civilingenjören Hermann Tilke och återkomsten till sin passion på fyra hjul efter en lång kamp mot cancer men också sett sin kusin Shane Price tävla tillsammans med Larry Perkins son Jack åren 2006 respektive 2007 för Jack Daniels Racing.

Kerryn Brewer däremot medverkade som kalenderflicka ett år efter att Castrol Cougars-projektet lades ner och så sent som 2011 fick hon på Twitter säga att adrenalinet runt racerbanan var det som hon saknade efter att ha lagt hjälmen på hyllan och ägnade åt andra framtida grejer.

https://www.supercars.com/news/championship/saturday-sleuthing-the-castrol-cougars-commodore/

http://speedqueens.blogspot.com/2020/05/kerryn-brewer.html

https://www.v8sleuth.com.au/melinda-price-v8-sleuth-podcast/

https://www.v8sleuth.com.au/melinda-price-recounts-breast-cancer-battle/

https://vplates.com.au/news-and-events/melinda-price-newest-custom-plates-keep-it-on-the-track-ambassador

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar