När Fiat Professionals partnerskap med Renault föll för cirka ett år sedan kommer Stellantis italienska arm ta fram kollegieblocket plus kulspetspennan ur kavajfickan och ge grönt ljus åt två modeller som skulle återigen konstrueras på SevelNords faciliteter i Valenciennes.
I den mellanstora skåpbilens segment är det bra läge för den nuvarande Fiat Talento att lämna över stafettpinnen till en uppföljare som spås vara en transalpin tvilling åt de fyra i PSA: s marknadsfusion med Toyota (Peugeot Traveller, Citroën SpaceTourer, Toyota ProAce & Opel Vivaro) från och med 2022, precis innan Renault tagit över ena hälften av Fiat Professionals andelar 2014 var originalet Fiat Scudo tillsammans med Citroëns och Peugeots tvillingar Jumpy respektive Expert en hemmafixares version av minibussarna i PSA samarbete med italienarna under mitten av 90-talet och det var därför som en s.k. "Badge engineering" mellan olika märken en komplement till varför nybilspriserna sänktes genom rabattkampanjer, i den nya modellen kan motorutbudet utökas en aning ända sedan elektrifieringen aktualiserades av Citroën och Peugeot själva innan Fiat gick med och skrivit på avtalet att utveckla en skåpbil av vätgasdrift på direkten.
Ur en kolumn skrivet av Grégory Pelletier från L'Argus kommer den italienska biltillverkarens transportvagnsdivision bygga den tredje generationens Fiat Doblò redan sommaren 2022 efter att den nuvarande lådan slutar tillverkas på fabrikatets turkiska anläggning, istället kan den nya vagnen svetsas på Mangualde i Portugal eftersom fabriken i spanska Vigo tillhör PSA och Opel, därmed kan nya Doblò göra sällskap med den omåttligt populära Peugeot Rifter, Citroën Berlingo och Opel Combo Life men urvalet av motorer begränsas till bara en bensinmaskin, en dieselmaskin och en eldriven version, precis efter att Fiaten premiärvisas får dess transalpina kusiner att ansiktslyftas fyra år in i modellernas livscykel och det där kallas för en bra konsumentråd i nyttofordonsmarknadens konkurrens.
Ganska nyligen skrev Johann Leblanc från samma biltidning att nya Fiat Scudo, den tredje i generationsordningen sedan den låg i dvala från och med 2016 släpps samtidigt som namnet Ulysse gör sin efterlängtade comeback fast som persontransportvagn då föregångaren var en otroligt populär sjusitsig MPV med bra köregenskaper, väghållning och interiörkomfort.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar