Klimatkrisens enda lösning såhär långt hade blivit eldrivet trots mycket överklagan från en del miljökämpar runtom i vår planet, när EU tog beslutet att dra snaran åt allt som är fossilt från och med år 2035 har man enligt statistik hela 1.3 miljarder fordon i vägnätet som är omöjliga att konvertera till avancerade litiumjonbatterier men forskare i Porsches högkvarter kommit på en bra idé i ett långsiktigt mål att minska spåren av koldioxid ur fossila bränslen.
Porsche e-Fuel anses vara en fördelaktig alternativ till något som är fossilt, denna helsyntetiska vätska har inget med olja och gas att göra, därför som forskarna i Weissach ur själva projektarbetet använt bara två råmaterial, nämligen vatten och luft eftersom koaguleringen mellan bindningarna blir nästan identiskt med vätgas, projektledaren Jan Ohmstedt gav en bra förklaring i ett möte med fabrikens anställda på hur kan syntetbränslet vara bättre när det gäller reducering av alla giftiga gaser som släpps ut i atmosfären och apropå räckvidd kan 20 kWh vara tillräckligt för varje liter syntetbränsle som fylls i en specialtillverkad bensintank.
Tillverkningen av syntetbränsle sker i Chile av alla raffinaderier i samarbete med Siemens eller varför inte ExxonMobil då oljeriggarna genererar så mycket som 3,5 gånger mer energi än de etablerade elkraftverken i Tyskland, att fördela kostnaden på förnybar energi råder billigare elpriser i just Chile än exempelvis Saudiarabien, Sydafrika och Norge samtidigt som aspekterna med förnybar energi räcker längre än sökandet efter råolja, fabrikationen påbörjas i månadsskiftet juli-augusti 2022 med först att begränsa kapaciteten på 130 000 liter även om utvecklingen kickar igång på racerbanorna i enhetsklassen Porsche Michelin Supercup, forskningsprocessen kommer att öka i en snabbare takt med målet att nå 55 miljoner liter per år i raffinaderiet 2024 och flera liter till i ytterligare två år.
Enligt en kolumn på franska biltidningen L'Argus råder det fortsatt debatt om syntetbränslets literpris om försäljningen är aktuell på alla bensinstationer runtom i världskartan, för Porsches forskarteam i Weissach är det omöjligt att introducera syntetbränslet i syfte med att konkurrera med vanlig blyfri bensin i och med visionen att minska försprånget en aning, tack vare e-Fuel kan förutsättningarna vara möjliga utan växthuseffektens påverkan.
Sent i november månad antecknade Mazdas forskningschef Christian Schultze att syntetbränslen kompletterar modellflottan snarare än utgöra hård konkurrens med elbilar och bör betraktas som en kostnadseffektiv alternativ i kampen mot koldioxidneutralitet, enligt forskningschefen som specialiserat sig i kemi och fysik under många år så talade han klarspråk om e-bensin verkligen ger vanlig blyfri 95: a en match om man tar hänsyn till dyra koldioxidskatter och även gett klagomål åt lagstiftarna att ge någon form av subvention trots flera nackdelar i registret.
https://teknikensvarld.se/nyheter/miljo-och-teknik/mazda-e-branslen-behover-komplettera-elfordon/
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar