tisdag 28 december 2021

Designfelen som gäckade biltillverkarna

Faktum är att de flesta fina bilar vanligen har mycket bra ingenjörsprecision men ibland kan saker gå åt fel håll med olika idéer som gått från prototyp till en absolut flopp inom loppet av några år, det anser David Finlay från brittiska biltidningen Autocar när han listade ut olika designfel från etablerade märkens modeller.

Körriktningsvisarna på en Alfa Romeo MiTo hade varit en plåga hos en tredjedel av ägarna som köpt bilen mellan årsmodeller 2009 och '11, föraren måste trycka på färddatorns knapp hela sju gånger när bilen står still vid en korsning och omvänt för att släcka, denna irriterande galenskap kan också finnas på koncernkollegan Fiats bilar under samma tidsperiod.

Världspremiären av Audi TT på landsvägarna vände till ett orosmoln när ett par förhandsproducerade exemplar var inblandade i en singelolycka av journalister, märkets högste ordförande på den tiden Dr. Martin Winterkorn skickade en direkt respons till fabriksarbetarna och lyckades lösa problemet med att klämma länkarmarna till en styvare inställning med montering av en bakspoiler som tillägg, därmed kan bilen bete sig bättre och populariteten kunde så småningom gå till en högre omsättning.

Citroën C3 Pluriel hette den multifunktionella versionen av märkets kanske lönsammaste småbil under början av 00-talet, tyvärr var jobbet att lossa canvastaket och bakre glasrutan ganska komplicerad även för en som hade A+ i teknik på universitetsnivå, så efter ett par år fick Citroëns försök att rå på koncerngrannen Peugeot 206 CC dra åt skogen.

De hydrauliska parkeringsbromsarna på en Citroën XM var inte så värst poppis bland ägarna då barndomsproblemen hägrade för dem som köpt bilen med manuell låda, det är inte lätt att hålla din vänstra fot på parkeringsbromsen och kopplingspedalen samtidigt eftersom risken att rulla bakåt i nedförsbacke är otroligt hög.

Motorn på 900 kubik i en Fiat 500 TwinAir orsakar en ordentlig brus och vibration vid stopp i trafikljusen; James May ur ett avsnitt av Top Gear råkade säga till publiken att bränslebesparingens strategi var omvänd, den förbrukade mer olja och problemet löstes två år senare när de anställda i Mirafiori överlät växellådsmekanikern att montera dubbla svänghjul i ett försök att tackla plågan med kronisk vibration.

En annan Fiat på listan men den här gången en modern samlarbil, högprestandaversionen av Panda hette 100HP som refererar bensinmotorns maxeffekt, vad som kritiserar mig mest är väghållningen i hög fart, framvagnen var stötig när den testades på vanlig trafik även om teknikerna hade gjort krängningshämmaren ganska hård och inte tål höga kompressioner.

Mazda RX8 är en intressant bil hos purister som gillar den högvarviga Wankelmotorn men det fanns tre svagheter vid köpet av en sådan sportsedan i gott skick, bilen var otroligt kritiserad för sin sämre bränsleekonomi, värdeminskningen föll som en sten och bakdörrarna öppnas åt motsatt håll när föraren ville skjutsa barn upp till åtta år på parkeringen nära skolan.

Första generationens Mercedes A-klass eller "Vältklasse" som svenska journalister ofta kallar har varit ett problembarn i småbilsklassen som annars dominerades av Peugeot 106, Renault Clio och Fiat Punto, älgtestet resulterade i att bilen välter vid 70 km/h i ett undanmanöver, återkallelsen var ett faktum och moderbolaget Daimler AG: s gamle ordförande Dr. Dieter Zetsche sa offentligt att 17 000 bilar ska återkallas och montera ett ESP-system samtidigt som hjulupphängningen finjusterades en aning.

Nissan hade kantats av två olika problem vid försäljning av sina lönsamma modeller i olika tidsram, först var turbodieseln på Almera 2.2D otroligt högljudd, inte minst när fotgängare behövde tillgång till öronproppar och en högt sittande bärarm i crossovern Juke fick en del journalister att kavla upp ärmarna sedan missförståndet uppdagades av det japanska märkets presstalesman.

Viktfördelningen på en Renault Clio V6 var något av en snackis bland racingentusiaster, att montera en blytung V6: a emellan hjulen på en småbil kändes ganska klen i ett försök att öka aerodynamisk stabilitet i feldoserade kurvor, samma sak gäller även Volkswagens kultförklarade Golf R32 vars VR6-motor stoppades en bit framför differentialkåpan som på en Audi RS2 ungefär.

Tillväxten på pekskärmar i flera moderna bilars instrumentpaneler har ökat de senaste åtta åren eftersom nackdelarna har blivit välkända bland missnöjda ägare, det sägs att bildgrafiken har en kristallklar briljans men dagens chaffisar är numera mer distraherade av blicken på pekskärmar än att titta rakt fram i trafiken och bara två aktörer som går emot användning av pekskärmar (BMW & Mazda).

Saxdörrar och måsvingar hade attraherat beundrare av exotiska superbilar men problemet kvarstår om man landar upp och nervänt efter en krasch, det går inte att öppna fönstret eller hela dörren om olycksfallet snart skulle inträffa.

https://www.autocar.co.uk/slideshow/car-world%E2%80%99s-most-famous-design-flaws

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar