Tim Dahlbacka från Teknikens Värld hade i slutet av april publicerat en exklusiv artikel om skåpbilarna på nybilsmarknaden och dess alarmerande brister sedan Folksam listade ut årets transportbilar efter säkerhet och miljöinverkan.
Försäkringsbolagets trafikforskare Anders Ydenius klurat ut i ett pressmeddelande att bara en av tio nyttofordon kör i genomsnitt 25 procent längre per år än en vanlig sedan eller kombi, problemet är ju att den här typ av fordon sällan krocktestas och gör det mycket svårare att utvärdera dess bedömning, han anser att säkerhetsutrustningar förblir alltmer vanligare men utvecklingskurvan är fortsatt långsammare än hos vanliga personbilar, lägg också till de högre koldioxidutsläppen eftersom prioritering av bränsleekonomi och lastförmåga varit en viktig upphandling om inte Volkswagen Caddy eller Toyota ProAce tillsammans med tvillingarna Peugeot Traveller och Citroën SpaceTourer har blivit prisade som "bästa val" enligt en färsk undersökning.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar