Tyskland har idag tre stora ikoner i lyxbilarnas värld, på Ingolstadt är Audi A8 på väg mot planerat åldrande och ersätts av en elektrisk uppföljare, i Stuttgart kan en vanlig Merca S-klass sätta käpparna på sin eldrivna tvillings hjul men i Bayern har BMW: s 7-serie framstått som en tvättäkta flaggskepp i över fyra och ett halvt decennium ända sedan den sjunde generationen avtäcktes med förbryllad uppmärksamhet.
I en exklusiv artikel skrivet av L'Argus toppjournalist Didier Ric så tar vi en närmare titt på hur framgångarna med denna dyrgrip såg ut genom åren, originalet hade den interna koden E23 och mätt hela fyra meter och 70 centimeter i längd, på den tiden var den nästan lika lång som dagens 3-serie fullproppad med den senaste telematiken, flera år senare kom E32: an med flera motoralternativ än bara en rak bensindriven sexa i programmet, en V8: a respektive en sammetslen vinkeltolva på 301 hästkrafter, när 80-talet växlade sedan till 90-talets centra var E38: an mångt och mycket en vackrare bayersk lyxsedan jämfört med en samtida S-klass eller A8 om inte dieslarna stod för de riktigt större marknadsandelarna runtom i Europa bland parlamentariker.
Vid det tidiga 00-talet utbröt en jätteskandal, E65: an ritades av ingen mer bekymmersamt än Chris Bangle; han var mannen som uppenbarligen ruinerat BMW: s präglade rykte trots att man fyllde på med tekniska finurligheter som iDrive och överge manuella lådor till fördel av automatlådor genom hela programmet, efter sju år av missöden kunde en viss Adrian van Hooydonk ta ansvaret och formge en ny men rätt så förbättrad 7-serie vid kod F01, den var tyngre och mer spänstig än sin tråkiga föregångare men behöll den kliniska flowen designmässigt om inte V12: an låter mycket tystare i kryssningsfart, därefter trädde digitaliseringen fram med den fjärrstyrda nyckeln på nästa generation G11 och sedan kom nästa bakslag, en storväxt kylargrill som fick en del av fabrikatets purister att ryta ifrån på sociala medier och till idag är sjunde generationens 7-serie ämnad åt den vidsträckta marknaden utanför vår kontinent men här i Europa kan elektrifieringen stavas i7 eftersom koldioxidstämpeln anses vara viktigare i klimatfrågan.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar