torsdag 9 juni 2022

Långköraren från Sochaux

Carl Legelius från Vi Bilägares redaktion skrev en exklusiv artikel om Peugeot 504, bilen som satte nästan hela 70-talet på frammarsch med en regelrätt satsning på kontinuitet jämfört med Citroëns avantgardism och Renaults konservatism gällande karossbyggen, formgivet av italienska Pininfarina och röstades fram som "Årets bil" redan 1969 trots bakhjulsdriften, vanlig fjädringssystem med torsionsstavar men helt enkelt har en mjuk körupplevelse utan konstigheter.

Några år efter att sedanen blivit poppis bland stamkunderna kom så cabben och coupén fram med en ikonisk V6: a i samarbete med Volvo om inte 504 Break var tokrymlig på sin tid, succén på allmänna vägar förvandlades till rallyframgångar på slutet av 70-talet för Lejonmärkets "Dealer Team" innan det officiella fabriksstallet bildades 1981 och på vita duken hade 504: an varit en gammal fixstjärna i en rad olika långfilmer, som till exempel algeriska filmen "Le Clandestin" från 1989, flera år innan fick två svarta 504: or tampas mot Agent 007 i en liten Citroën 2CV på biljakten i "Ur dödlig synvinkel" och en vit 504 sedan fick sin medverkan i "Rosa Panterns förbannelse" år 1983 när den blev jagad av hantlangarna i en Citroën CX.

I stora delar av Europa hade 504: an sålts fram till just 1983 men fortsatte att byggas på licens fram till vintern 2006 då hela 3.7 miljoner exemplar blivit tillverkade i dess glamorösa historik.

https://www.vibilagare.se/backspegeln/peugeot-504-rattfram-fransos-som-byggdes-i-nastan-40-ar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar