Ur en artikel från Autocar som jag läste tidigare i våras hade journalisten Kris Culmer skrivit en iögonfallande text om McLaren MP4-7A som efterträdde den mästerskapsvinnande bilen från den föregående säsongen eftersom F1-kalendern anno 1992 innehöll extra fokus på Williams-teamets revolutionerande FW14B med halvautomatisk låda och datorstyrd hjulupphängningssystem.
Vad som gick fel där, tro? Ja, precis som modell MCL36 var MP4-7A ett problembarn enligt vissa motorjournalister, bilen kunde inte närvara de två första deltävlingarna av säsongen 1992 p.g.a. växellådans teknikfel, därför fick stallchefen på den tiden Ron Dennis ta på sig laboratorierocken och knäcka koden inför Brasiliens GP den årgången, med största allvar kunde motorn vara ett orosmoln hos flera av McLarens kunniga mekaniker, orsaken till varför den senaste V12: an från Honda hade 70 hästar mindre än Renaultspisen på Williams-bilen är att grenrören låg krökt vid motorblockets infallsvinkel och designades med aerodynamikens tänkande men trots de andra beståndsdelarna som härstammade från Hondas personbilar hade man vunnit bara fem gånger, främst avslutningen på Monaco under försommaren och därmed fick Honda lämna F1 efter ett nederlagstippat säsong, McLaren fick inte vinna märkestiteln ända till 1998 då Mika Häkkinen och Mercedesmotorn stärkte självförtroendet.
https://www.autocar.co.uk/car-news/from-the-archive/motorsport-archive-day-1992
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar