Dags att skriva ännu en kolumn från långlopps-VM och den här gången riktar jag blickarna till en av fyra klassiska evenemang som rör motorsporten generellt, jag pratar om Le Mans 24 timmars anno 2022.
I våras presenterade Automobile Club de l'Ouest schemat för denna två veckor långa motorfestival som tidigare kondenserats till följd av pandemin, från och med i år gör förarparaden respektive teknisk undersökning på Place des Jacobins en storartad comeback som en del av denna fina tradition och snacka om traditionsenligt så blir träningspassen på onsdag och torsdag tillsammans med kvalformatet Hyper-Pole viktigt före lördagseftermiddagens startskott prick fyra på klockan.
Goda nyheter till er Lamborghini-fans har spridits redan innan årets upplaga av den stora racingklassikern, det sägs enligt en artikel från Autosports redaktör Gary Watkins att märket som bygger galna superbilar gör VM-entré om två års tid, ja ända sedan Giorgio Sanna från Lamborghinis racingavdelning godkände ett dekret via sin högra hand, VD: n Stefan Winkelmann och inte har släppt några detaljer kring vilket fabrikat som bygger deras LMDh-bil men beskedet om Ligier som samarbetspartners kommer att undertecknas i början på juli med tillägg på hur motorkonfigurationen skulle se ut i pappersarken.
Äntligen fick Peugeot officiellt lansera nästa års vinnarvapen, den otroligt efterlängtade racervagnen 9X8 som är på väg att utföra en jungfruresa i "Höghastighetens katedral" som smeknamnet anger eller Autodromo Nazionale di Monza i folkmun, utöver bilderna som släpptes på alla webbsajter och forum har föraruppställningen ändrats från sju till sex stycken efter att Kevin Magnussen hoppade av till fördel av återkomsten på F1-cirkusen, därmed kommer engelsmannen James Rossiter befordras från utvecklingschaufför till en reguljär sits hos "Lejonen", denna tävlingsklara maskineri fortsätter med sitt testprogram då stallchefen Jean-Marc Finot valde att hoppa över årets upplaga av Le Mans 24 timmars och satsa på full koncentration av VM-kalenderns andra halvlek med start från och med juli månad, bilens färgsättning ser fortsatt densamma med grafitgrå lackering och liten inslag av neongult men designmässigt så lägger man märke till att bakspoilern ger lite vibbar ur det gamla goda 80-talets största ikon, en Jaguar XJR-9 som stod högst upp på pallen anno 1988.
Ett par veckor innan start fick Automobile Club de l'Ouest godkänna tre olika personligheter till sina platser som ledande funktionär respektive starter och pristagare av Spirit of Le Mans anno 2022, det handlar ju så klart om Total Energies ordförande Patrick Pouyanné som vajar trikoloren vid tretiden på lördag efter att presentationen skulle ledas av mannen bakom Matras braksuccé för 50 år sedan Gérard Larrousse medan Spirit of Le Mans-utmärkelsen delas ut till NASCAR-ordföranden Jim France eftersom motiveringen till varför spåras till samarbetet mellan ACO och IMSA som trädde kraft sommaren 2020, ja mitt under pandemins gång.
Signatech Alpine förväntas utöka motorns kraftåtgång en aning, från 410 kW på Spa till ytterligare tio kW när testdagarna på Le Mans avgörs innan nästa veckas långvariga lektion i depådisken, tjänstevikten är oförändrad i den senaste BoP-mätningen som utfördes av FIA om inte Toyota respektive Team Glickenhaus fick sina siffror stå på noll jämfört med genrepet för drygt en månad sedan trots att fabriksbilarna konstruerade i Köln får mindre kraftåtgång än under fjolåret, d.v.s. 506 kW gentemot 515 kW med en extra ökning i tjänstevikt.
Invägningen på Place des Jacobins respektive testdagen gick bra för de flesta, speciellt i LMP2-klassens hårt konkurrerande inramning men från och med onsdag eftermiddag börjar hasardspelet om Pole position på riktigt allvar med bara fem Hypercars på listan omringad av en myriad med satellitteam i den mindre prototypklassen inklusive tiondelsdramat i GTE Pro och GTE AM, på onsdagen hade de två första träningsrundorna med tillägg till det vanliga kvalet spelat en stor roll i diverse däckval och ökad momentum i ett försök att sätta ett bra varv utan risk för trafik på det kurviga partiet, det innebar att de sex bästa från respektive kategori åkte vidare till att ställa upp i "Hyperpole", i tungviktsklassen var Kamui Kobayashi snabbast ombord Toyota #7 med de båda Team Glickenhaus-bilarna precis bakom, i den mindre prototypklassen LMP2 var sekunddramat ett faktum med duggregnet som fällde Prema Powerteams chanser till en plats bland Topp 6 i kategorin, snabbaste anmälningstid gick till Robin Frijns tävlandes för Team WRT, bland produktionsbilarna hade handgemänget mellan Chevrolet och Ferrari intensifierat men i absolut sista sekunden kunde Laurens Vanthoor få sista ordet med en varvtid precis under 3:51-strecket men mitt i aktiviteterna bakom depåmuren så hände det ofattbara, Hollywoodskådisen Michael Fassbender tappade bakvagnen på sin Porsche 991 RSR under inbromsning mot Mulsannerakans första chikan, slog i räcket och förstörde nosen ganska rejält men han klev ur cockpit helt oskadd.
På en solig och varm torsdag kunde Toyota helt enkelt dominera tredje träningspasset inklusive en värdig Pole position i Hyperpole där de sex bästa ekipagen från respektive kategori slogs om framskjutna placeringar, nyzeeländaren Brendon Hartley trollade fram passets snabbaste kvaltid ända sedan hans första flygande varv utraderades p.g.a. att ha struntat i "Track limits", i LMP2-klassen kunde WRT-stallet låsa in klassens första startruta genom ett jättefint åk av Robin Frijns i bil #31, snabbast bland produktionsbilarna var som alltid de brandgula Corvetterna med Nick Tandy och Antonio Garcia ansvariga för sin fart på raksträckorna och Ferrari #61 står på första ruta i GTE AM.
"Le Grand Depart" drogs igång vid fyratiden lokal tid med en stadig inledning från tungviktarna i Hypercar-klassen, längre bak i fältet blev det lite stök där man tyvärr fick se Sophia Flörsch låsa bakbromsarna efter kontakt med United Autosports #22, glida baklänges i sandfållan och tappar mycket tid, därmed kunde tävlingsledningen aktivera racets första "Kod 60", med första varvet avklarat hade de båda Toyotorna legat i ledning med de båda Team Glickenhaus-bilarna på rullen och Nicolas Lapierre tar tillbaka femteplatsen från Robert Kubica i Prema Powerteam-trimmade Orecan. GTE Pro-lagen låg i en s.k. "Team formation" där ledarbilen i varsitt läger har en hjälpryttare bakom utan att använda stallorder och i amatörklassen så ökade spänningen i högvarv där den mörkgröna Dempsey Proton-Porschen hängde med i kampen om trettondeplatsen i kategorin, efter första timmen så leder fortfarande Toyota med sjuan som etta och Polesittern Brendon Hartley strax bakom följt av Franck Mailleux och Olivier Pla för Team Glickenhaus, JOTA #38 hade tagit över ledningen i LMP2-klassen trots att Sean Gelael tvingades dra på sig en kostsam bestraffning för att ha orsakat en kollision och i produktionsklassen så råder det ingen snack när de brandgula Corvetterna håller tempot riktigt bra.
Tre gånger om under de fyra första timmarna så aktiverades en "Kod 60" för bilar som antingen slog i räcket eller åkt av i sandfållan, på utgången av Dunlop-chikanen hade Jean-Baptiste Lahaye gjort en piruett och satt fast, vid solnedgången hade Team Project 1-stallets andra bil med nummer 46 på dörrtrösklarna snurrat under inbromsning mot Indianapolis och vänster framdäck fick rejäla skärsår på ytterskiktet, precis på samma ställe fick LMP2-stjärnan Ryan Cullen i den Vector Sport-trimmade Orecan bromsa på sig och for rakt fram in i däcktraven, ja och det fick en förvånad Sébastien Bourdais se på Livebilderna som kablades ut på Eurosports direktsändning, senare under kvällen blev stämningen lite sansat på läktarsektionerna där de flesta vandrade till campingplatsen utanför Dunlop-bron för att grilla falukorv till middag men ute på banan har det blivit lite kuggning för Sarah Bovy i den lila Iron Dames-trimmade Ferrarin blev påkörd bakifrån av en varvad LMP2-vagn in i Virage du karting och därefter så aktiveras återigen en "Kod 60" av tävlingsledaren Eduardo Freitas för en jättestor bit skräp som låg kvar på Cronk-y-Voddy Straight.
Nattetid på Le Mans innehöll en konsert på stora scenen och resten vill ha det roligt på nöjesparken utmed Virage du Raccordement med full utsikt av start och målrakan som vykortsställe, när mörkret föll över Sarthe-regionen hade man sett AF Corse Ferrari #52 dra på sig en punktering höger fram med spanjoren Miguel Molina bakom ratten, många trodde att Corvette #64 var ute ur leken med bromsproblem vänta tills systerbilen sågs krypandes med hjulupphängningsproblem i samband med ännu en punktering; Michael Fassbender blev påkörd av Vincent Abril vilket gjorde att ännu en "Kod 60" har aktiverats mellan Cronk-y-Voddy Straight, Indianapolis och Arnage, efter tio timmar så kontrollerar Toyota racet i ledning med JOTA #38 som bästa LMP2: a och i nuläget har Michael Christensen tävlandes för Porsches fabriksstall i GTE Pro tagit hand om förstaplaceringen i produktionsklassen, tyvärr fick Spirit of Race-Ferrarin bryta loppet och är blott andra ekipage att göra så p.g.a. en oljeläckage.
När morgonsolen var uppe tidigt så krokade Sean Gelael i WRT-trimmade Orecan ihop med en annan gammal F1-chaffis i form av Sébastien Bourdais in mot första chikanen på Mulsannerakan, båda förarna klarade sig oskadda och inga större skador hade förekommit i själva incidenten, drama uppstod redan nästa varv då Porsche #92 haltade av när höger framhjul respektive frontspoiler fick en rejäl törn in i Mulsannekurvan och då passade Alex Sims i Corvette #64 att återta ledningen i GTE Pro-klassen före närmaste Ferrari på en andraplats, mer känslosamt med åtta timmar kvar till målflagg var när Toyotas förbundskapten Rob leupen såg på monitorn att José Maria Lopez stannade vid utgången av Arnage, anledningen till varför är strul med återvinning av elektrisk energi till superkondensatorn, han åkte in i depån, väntade i mer än en minut för att starta om motorn och drog igång igen men tappade flera sekunder till ledande Brendon Hartley; fyrtio minuter senare kom det som inte fick hända för Team Project 1, amerikanen Brendan Iribe i bil #56 smällde sin privatanmälda Porsche 991 RSR rätt in i räcket sedan bakbromsarna låste sig, hela framvagnen blev totalkvaddad och spolarvätskan fått läcka när denne skulle parkera på ett säkert ställe, på samma veva åkte Laurents Hörr av på Indianapolis och då blir det rörigt när aktiveringen av "Kod 60" var intryckt på olika ställen.
Med två tredjedelars distans kvar av loppet så uppstod dramat på Mulsannerakans mellanparti, ombord AF Corses LMP2-bil satt italienaren Alessio Rovera som skulle jaga efter en framförvarande bil om en elfteplats i klassen och när han såg en fabriks-Ferrari leda i GTE Pro hade han knuffat Alex Sims brandgula Corvette till vänster om honom, en "Kod 60" har återigen aktiverats av tävlingsledningen och en Stop & Go-bestraffning lär det bli för ekipaget som hade legat tolva precis innan det ofattbara som inträffade i över 200 km/h, efter Corvette Racings dystra sorti kom nästa hjärtekrossande incident och på utgången av Indianapolis så gled Robin Frijns till en snurrning och förstört framvagnen på sin Oreca med Gibson V8 och äntligen efter cirka arton timmar kom den första perioden bakom säkerhetsbil för att neutralisera racet med mycket omkastningar från olika håll.
Tongångarna i LMP2 skiftade från en bra insats så här långt av Prema Powerteams schweiziske förare Louis Délétraz till en motgång på United Autosports-lägret, britten Philip Hansson tvärstannade sin indigoblå Oreca på Cronk-y-Voddy Straight innan bronspunkten mot Indianapolis med vad jag misstänker som en elektrisk kortslutning, tappade all krut ur motorn men fått igång den igen och tappade tiondeplatsen till Alex Brundles fördel, vid pågående förarbyte och full service hos Toyotas fabriksteam hade reprisbilderna visat hur Claudio Schiavoni i den gula Iron Lynx-Ferrarin fått avsluta sitt äventyr runt klockan, ja han blev påkörd av en skenande LMP2-vagn och for in i räcket precis före Fordkurvan och Virage du Raccordement och ännu en gång så aktiveras "Kod 60" med omedelbar verkan.
Den rutiga flaggan är på väg att viftas i klarblå himmel och starka solglimtar över Circuit de la Sarthe i och med att Andrew Haryanto gled sin privatanmälda Porsche #99 bakåt i sandfållan under inbromsning mot Dunlop-chikanen och nästan alla i startfältet måste sakta ner på farten p.g.a. en "Kod 60" som var aktiverad i en kort stund för att bärga bort den strandade GTE AM-vagnen, efter 24 långa, slitna timmar har Toyota #8 med Brendon Hartley, Ryo Hirakawa och Sébastien Buemi tagit hem fabrikatets femte raka Le Mans-titel och är nu uppe i Ferraris nivå på början av 60-talet, systerbilen slutade tvåa och den första av Team Glickenhaus-bilarna stegade upp på prispallen som trea med hemmafavoriten Franck Mailleux; LMP2-klassen vanns av JOTA #38 med ekipaget ledd av Will Stevens med lagkamraterna Rodolfo Gonzalez och Antonio Felix da Costa, i produktionsklassen GTE Pro så lyckades Porsche revanschera sig från fjolårets nederlag genom Richard Lietz blixtrande men kalkylerad körning tillsammans med Frederic Makowiecki och Gianmaria Bruni vid sidan om och på tal om revansch är det nog rätt för oss alla att Ben Keating efter ett par års hårt arbete tar hem amatörklassens första pris i en privatanmäld Aston Martin med Marco Sørensen och Henrique Chaves.
Nästa deltävling i VM-kalendern går på Autodromo Nazionale di Monza och där är det hemmaförhoppningar som gäller för AF Corse i sitt sista framträdande som GTE Pro-lag innan övergången till tungviktsklassen nästa år.
https://www.dailysportscar.com/2022/04/26/2022-le-mans-24-hours-timetable-confirmed.html
https://www.autosport.com/wec/news/lamborghini-to-enter-wec-and-imsa-in-2024-with-new-lmdh/10305729/
https://www.autosport.com/wec/news/peugeot-reveals-final-livery-for-9x8-wec-hypercar/10307420/
https://www.dailysportscar.com/2022/05/20/race-ready-peugeot-9x8-revealed.html
https://www.dailysportscar.com/2022/06/08/toyota-top-weather-spoiled-qualifying.html
https://www.autosport.com/le-mans/news/corvettes-le-mans-victory-hopes-destroyed-in-crash/10320848/
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar