I våras publicerade franska biltidningen L'Argus moderator en otroligt lång textrad om Opels folkkära småbil som stått över den mörka skuggan i uppemot fyra årtionden när fransoserna dominerade motorvärldens rubriker, modellnamnet Corsa invigdes sommaren 1982 som komplement till mellanklassbilen Kadetts ihåliga förflutna, drygt nio år efter Renault 5: s popularitet sköt upp i höjden bland yngre kunder och dess kantiga form ritades av professor Erhard Schnell tills den såldes riktigt bra innan nästa generation dök upp elva år senare.
Generation II respektive III har blivit rundare i aluminiumskalet men större i kabinutrymme utan att vara en flopp i säljstatistiken, båda gångerna hade Corsa B och Corsa C blivit formgivet av japanske designern Hideo Kodama och siffrorna visade en annan story, hela 6.5 miljoner exemplar mellan 1993 och 2006 över två generationer med olika namn på andra ställen i jordklotet (Vauxhall Corsa i Storbritannien & Holden Barina i Australien), från och med sommaren 2006 fick bilmodellen byta aura när den delade plattform med en viss småbilsikon från Fiat bara för att den fräsiga racingversionen Corsa OPC klämde ut hela 207 hästkrafter samtidigt som den fick sällskap av två mindre syskon ur Rüsselsheims garageport (Opel Adam & Opel Karl), den sista Corsan under General Motors ledning klassades som ett problembarn innan det tyska bilmärket ryckte sig loss från GM till att bli uppköpt av PSA-gruppen med anledning av fusionen med Fiatkoncernen cirka ett par år senare, därmed kunde dagens Corsa bli elektrifierad och dela gemensam plattform med Peugeots starkaste kort, nämligen andra generationens 208.
Framtidsvisionen talar sitt tydliga språk ända sedan fabriken i Zaragoza med 2 600 heltidsanställda konstruktionsarbetare firade sprängningen av 11 miljoner sålda exemplar genom sex olika generationer från tidiga 80-talets kantighet till dagens ultramoderna teknik och ledningen vill att fabrikatet ska växa som ledande elbilsmärke i vår kontinent från och med 2028 när allt fossildrivet snart ebbar ut.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar