När Volkswagen inventerade den snabba halvkombin sommaren 1975 klassades Golf GTI som en populär liten vagn med idrottslig karaktär och 110 hästkrafter under huven, genom åren fick den bli tyngre i tjänstevikt, fått fler kusar, stoppat in en turbo och frågade konkurrenterna från andra bilmärken vem som är herre på täppan men från och med 2002 skulle Volkswagen släppa Golfens värstingmodell som gör GTI: n till en sömntuta, ingenjörsteamet klämde till sig en sexcylindrig maskin på 241 hästar och gav senare namnet R32 för slagvolymen var på 3.2 liter, det är nog samma motor som vässades ur en Audi TT 3.2 Quattro länkad med en dubbelkopplingslåda.
Efter två generationer med V6: an kunde klimatförändringarna sätta stopp på motorer med större antalet cylindrar, därmed kunde nästa generations Golf R bara ha en rak fyra med mer krut ur cylinderblocket, det är därför som flera bilentusiaster säger att R: et såldes mycket dyrare än en vanlig GTI med manuell låda och jag förstår varför, DSG-lådan uppdaterades om och om igen men inte tillräckligt har responsen på de högre växlarna i över 200 km/h och idag är Volkswagen Golf R uppe i sitt femte generation med förbättrad telematik samtidigt som motorn kramade ytterligare 20 hästar ur en uppdaterad turboaggregat respektive avgassystem.
https://www.largus.fr/actualite-automobile/la-saga-des-volkswagen-golf-r-10457412.html
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar