Enligt en färsk rapport från Teknikens Värld hade Trafikverket gjort en mätningar på landets registrerade tunga fordon där ökningen av en andel överlastade trailers gick som allra värst sedan 2014, vid tidsperioden mellan mars 2016 och juni 2018 var siffran jättehög, det skenade med tio procent jämfört med sommaren 2015 trots att fjolårets siffror slutade i en mindre nedsänkt kurva men lobbyisterna trodde att det är fortfarande för många lastvagnar som kör blytungt.
Lennart Kalander säger enligt pressmeddelande att man behöver arbeta febrilt för att rätta till kluringen med överlastning av lastvagnar över hela Sverige, det ger ödesdigra konsekvenser på trafiksäkerhet och framkomlighet samtidigt som slitaget ökar på motorvägarnas ytor, underhållskostnaderna blir skyhöga genom alla årstider och myndigheterna respektive lobbyorganisationer vill att godset ska tjudras på ett lagligt sätt i ett försök att minska olycksriskerna.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar